Van Geraldine tot OMAmaru, 3e en 4e dag - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Van Geraldine tot OMAmaru, 3e en 4e dag - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Van Geraldine tot OMAmaru, 3e en 4e dag

Door: Riet met hulp van Kees

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

13 December 2012 | Nieuw Zeeland, Christchurch

12 december: fietsen van Geraldine, richting Fairlie met bestemming Lake Tekapo

Vanavond ( voor mij nu nog 11dec.) lekkere tortellini gekookt op een elektrisch fornuis, smaakte veel beter dan op de eerste fietsdag. Tijdens het koken heel gezellig gebabbeld met een Nederlandse man, die sinds de zomer met pensioen is en in het onderwijs werkte. Nu 7 weken met een camper op reis.
Op veel campings is een BBQ, veelbelovend en dat geeft een zomers gevoel. Na de vaat warm water gehaald in de keuken, want er is zelfs een cooker. Hoeft zelfs morgenochtend de brander niet aan, noch voor de thee, noch voor het hete water voor een boeljonnetje onderweg.
Bij de foto gisteren heb ik een foute naam gezet bij de rivier. Het is de Rangiata rivier.
We hebben vandaag heel veel bloeiende brem gezien, maar ook rozen en jenerbesbomen die in bloei staan, echt voorjaar toch?
Redelijk geslapen, er was aardig wat verkeer op de weg in Geraldine.
Vanmorgen om 6.30 op, want we hebben een pittige dag voor de boeg. Het lukt alleen niet om voor 9 uur op de fiets te zitten. Maar daar gaan we dan, richting Fairlie, een prachtige route vooral het eerste stuk. Er zijn vrij veel bochten in de weg en bij elke bocht is weer iets moois te zien, eigenlijk kunnen we elke keer wel een foto maken. Alleen dan komen we niet bij het Lake Tekapo, wat het doel van deze dag is. Er is af en toe een boerderij en verder veel schapen in de wei en die hebben heel veel ruimte om te grazen. We laten nu echt het vlakke land van de Canterburry Plains uit, dat waren lange rechte wegen en groen land met af en toe beesten in de wei. Dit was vooral gisteren zo. Maandag vanuit Christchurch zagen we de Alpen steeds dichterbij komen, totdat we bij de gorge waren.
Als we wegfietsen is het heerlijk zonnig, dus de zonnecreme moet gesmeerd, we gebruiken hier factor 30, want in NZ komt veel huidkanker voor en dat willen we liever niet.
We moeten veel klimmen, eerst de Fairlie pas. De klimhoogte varieert van2 tot 12 %,echt weer pffff. Maar op de pas is een mooi cafe met een hele vriendelijke mevrouw, ze hoort aan mijn uitspraak dat ik eenNederlandse ben. Ze heeft heerlijke cappucino en carrotcake, Martijn, de huisarts van mijn werk had me er al voor gewaarschuwd. Echt mmmmmm! Onze flessen worden weer gevuld en na dit rustmoment kunnen we er weer tegen. Nog 8 km. naar Fairlie waar we een kaart posten voor moeder Fijgje, zij leest de verhalen niet. Maar zij is deze reis de enige die we af en toe een kaart sturen. Jullie krijgen veel meer eerste rang berichten met foto 's zelfs.
Op de weg liggen veel dode beesten, het lijken katten maar de staart is veel dikker. Het zijn possums, beesten die ze hier liever kwijt willen. Ze zijn nachtblind en steken de weg over waarbij ze verblind worden door de lichten van auto's en overreden worden.
Tot Fairlie hebben we 46,6 km gefietst in bijna 3 uur. We moeten dan nog 45 km naar Lake Tekapo, waar ook nog voor geklommen moet worden. Het is 13 uur als we hieraan beginnen.
Na 21 km komen we in Burkes Pass, het heeft een heel klein kerkje waar wel 3 harmoniums staan. Het kerkje is in 1835 gebouwd, we eten er even een banaantje op en genieten er ondertussen van de rust.
Nu begint de klim naar Lake Tekapo, we klimmen in totaal 160meter in 4,6 km, maar dit gaat veel beter dan vanmorgen. We eten ons brood aan een riviertje in de cloudy peaks, het is inderdaad echt cloudy en af en toe is er miezerregen. Maar hoe dichter we bij het meer komen hoe helderder het wordt, er komt zelfs weer een blauwe lucht. Heerlijk en met de blauwe lucht komen ook de witte toppen in het zicht. Ook zien we steeds meer lupines in allerlei kleuren, het zijn import bloemen en daarom willen ze die hier graag kwijt. Maar het uitroeien lijkt moeilijk te zijn
Om 17 uur zijn we bij het meer en gaan eerst de Church of the good Shepherd bekijken, al is het net dicht om 17 uur, wat wel jammer is. Het is een heel klein kerkje met een harmonium en een prachtig uitzicht op het meer.
Dan even naar de supermarkt voor de noodzakelijke boodschappen en dan de camping op. We staan op een mooi plekje met zicht op het meer en op nr. 118!!! Dat was ons huisnummer in Stadskanaal.
Dan volgt het gebruikelijke programma.
Fiets neerzetten
Tent opzetten, is klaar in 5 minuten
Matjes uit de tas en die alvast laten opblazen en ga zo maar door tot alles klaar is
De stoeltjes neerzetten, ja Henk wij hebben ook van die superhandige stoeltjes, dan hoeven we niet op de grond
Water drinken en een zak chips of zoutjes opeten en een glaasje rood en dat in de zon. Heerlijk
Na het uitrusten een douche, ze zijn tot nu toe heerlijk warm en alles ziet er super netjes uit.
Tijdens de douche krijgt de fietsbroek een sopje... En de rest wat nodig is.
Dan koken in de keuken, altijd warm en alles bij de hand, geen gehannes op het brandertje en het gaat veel sneller.
De afwas en koffie/thee. Tot slot een kleinwandelingetje en dan slapen, bijna altijd 9 uur.
Vandaag 93 km gefietst in bijna 6 uur.

Donderdag 13 december
Het wordt weer een : wist je dat dag verhaal
- we om 7.15 uur wakker werden en om 9.15 op de fiets zaten
- we na 2 km de route namen die we niet hadden moeten nemen. In het boekje dit beschreven werd dat dit waarschijnlijk wel mogelijk was. Maar de werkers aan de weg lieten ons er niet door, te gevaarlijk. We moesten terug, dit scheelde 15,5 km en een stukje klimmen. Dw route anders heel goed beschreven is, elke 100 meter wordt exact benoemd
-er geen koffie te krijgen was, we gelukkig al een bakkie genomen hadden in Lake Tekapo.
- we na 45 km de eerste stop hadden bij een zalmkwekerij en we daar een magnifique uitzicht hadden op Mt Cook, de hoogste berg van NZ en op het lake Pukaki.
- we hier een heel stuk langs fietsten
- het vandaag 23 - 25 graden was
- we nog niet verbrand zijn
- de laatste 45 km langs een vlakke rechte weg ging en niet meer zo mooi was
- we vandaag 100,8 km hebben gefietst in ruim 5 uur
We staan nu op een camping met Nederlandse eigenaars, Arda en Willem Huisman, wij deze camping van harte bij jullie aan kunnen bevelen. We werden bijna in het Nederlands verwelkomd met een engels accent.
- we kregen een heerlijke zachte grote handdoek voor na de douche, over service gesproken
- we vanavond voor het eerst de BBQ hebben gebruikt, groene asperges, courgette en een gemarineerd lamslapje, smaakte voortreffelijk.
- we gaan vandaag vroeg slapen, want morgen wordt een zware dag, ruim 110 km en flinke klimmen, als dit niet lukt gaan we na 75 km in een B &B .
Op 11 dec ging de Hobbit in premiere in Geraldine, dit vond plaats van 00 tot 03 uur. Toen we nog thuis waren de premiere al plaatsvond in Wellington.

• 13 December 2012 - 15:12

Didi:

Weer een leuk verslag Riet en Kees. Ook al ben je moe als je aankomt. Het geeft je toch een kik dat je het maar mooi gedaan hebt. Zo te lezen is Nederland nu wel héél ver weg voor jullie. Houden zo en genieten maar. Ik vind het in ieder geval leuk om jullie reisverslagen te lezen. Tot lezens

• 14 December 2012 - 18:55

Henk:

Hoi R+K,
    Leuk verslag, mooie foto's uit het land van de Hobbitfilm. Ik ben wel benieuwd naar foto's van de gemakkelijke stoel (heb je die ook in NZ gekocht?) en de krappe tent.
    Nog een vraag: jullie zijn gestart in Christchurch en daarna heb je de plaatsnaam waar je bent niet meer aangepast. Klopt dat? Nu kan je de route niet volgen op het kaartje bij het verslag.
    Prettige reis verder. Groeten Henk

• 14 December 2012 - 20:15

Jenny :

Wat is dat toch steeds genieten van jullie verhalen en foto's. En wat een heerlijk weer. Hier koud en vandaag erg nat. Maar het wordt wat warmer. We missen jullie wel hoor op Singing Source, gisteravond helemaal alleen op de voorste rij. Maar Cobie kwam gezellig naast mij staan. Maar we gunnen jullie deze vakantie helemaal. Blijf vooral genieten, dan genieten wij allemaal mee van jullie verhalen. Gezellig en foetsrijk weekend gewenst. lieve groetjes uit Nieuwegein.

Tags: N