Tweede kerstdag met warm weer - Reisverslag uit Lakeland, Verenigde Staten van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Tweede kerstdag met warm weer - Reisverslag uit Lakeland, Verenigde Staten van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Tweede kerstdag met warm weer

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

27 December 2012 | Verenigde Staten, Lakeland

Tweede kerstdag: Tuatapere naar Lake Manapouri.

Het is fris en vochtig als we opstaan, ook bij het ontbijt in de keuken worden we niet warm. Om half tien drinken we nog een lekkere cappuccino in het restaurant, waar we warm worden. Aan de kok vragen we of hij brood verkoopt, we hebben alleen nog zachte kleffe bolletjes. Het wordt een wit brood en we krijgen er een potje eigengemaakte jam bij.
Dan op pad, eerst de regenjasjes aan en ik doe mijn handschoentjes aan, zo fris is het. Maar we fietsen ons wel warm, rond de middag eten we ons brood op het schoolplein naast de trampoline en het speelrek. Onderweg was er niets te krijgen, alleen vers water bij deze school. Ook vandaag hebben we vaak wind in de rug, de route is heuvelachtig met 1 keer een flinke, lange klim. We moeten een paar keer stoppen om op adem te komen, maar de afdaling als beloning is heerlijk en lang. Vandaag overschrijden we de Nederlandse maximum snelheid van 50 km met 2 km.
Het is steeds warmer en zonniger geworden en als we klimmen is er bijna geen wind.
Rond vier uur zijn we bij de camping aan het meer. Een prachtige kampeerplek, de beheerster is waarschijnlijk de 80 gepasseerd. Ze houdt haar gasten bij in een boek waar alles met potlood in wordt opgeschreven. Ze maakt een praatje met iedereen en onthoudt van alles, werkelijk prachtig. We boeken bij haar gelijk de tocht op Doubtfoul Sound, wat eigenlijk baai betekent. Kapitein Cook heeft hier getwijfeld of hij het fjord in zou varen en keerde terug om het later nog eens te proberen bij....
20 jaar later bleek dat het een diepe zee arm is, 450 m diep.
Het huis van de campingmevrouw heeft een Zwitserse uitstraling, er staan wel vijftien oude Morrissen in een rijtje op het gras. Menig Europeaan zou hier graag gaan sleutelen en zijn garage eraan opofferen. Het is een allegaartje van allerlei huisjes die gehuurd kunnen worden.
Na de douche gaan we bij de buren in het restaurant eten, want ook hier , op Boxing day waren de winkels vandaag dicht. We eten aan een tafel met zicht op het meer en bestellen hier op aanraden van de dame van 80+ de lunch voor morgen.
Er zijn hier heel veel muggen, als we gaan slapen moeten we zeker 20 muggen om zeep helpen.

Wist je dat:
- Merino schapen mooie koppies hebben, maar als je ze wilt fotograferen ze hard weg rennen.
- Het af en toe lastig is om de juiste plaats bij het verhaal te krijgen, vandaar dat we even een uitstapje naar Costa Rica hebben gemaakt
.- de tent inmiddels goed bij ons past, we er juist erg blij mee zijn.
- er nog steeds veel brem bloeit
- we het nog steeds vreemd vinden dat het bij jullie avond is als het bij ons al de volgende dag is
- we onze helm nog wel eens vergeten op te zetten

• 27 December 2012 - 10:00

Jan Börger En Gea Moorlag:

Geloven graag dat het lastig is om de juiste plek erbij te krijgen. Nu zijn jullie al weer in Florida... :)
    Hier is het vandaag zo'n 6 tot 8 graden. Nu even niet bewolkt en met een flets zonnetje.

• 27 December 2012 - 15:52

Harry Visscher:

Wat maken jullie veel mee! Vooral die verslagen van de prachtige en pittige fietstochten spreken mij wel aan. Ineke en ik wensen jullie fijne jaarwisseling en een gezonde voortzetting van jullie unieke avontuur.
    Harry

• 28 December 2012 - 15:50

Maria:

Lieve Kees en Riet,

Wat heerlijk om jullie reis zo te volgen. Na een paar dagen denk kom maar weer op met een nieuw verhaal! De kerst met onze kinderen was heel gezellig. Timo heeft ook lekker gesnoept van het
    heerlijke diner. Ik wens jullie vanuit een regenachtig nederland een gezond 21013 toemet veel gezelligheid.

Liefs,
    Maria