Dagje varen, 27 december - Reisverslag uit Lakeland, Verenigde Staten van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Dagje varen, 27 december - Reisverslag uit Lakeland, Verenigde Staten van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Dagje varen, 27 december

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

29 December 2012 | Verenigde Staten, Lakeland

Donderdag 27 december. Een dag niet fietsen, maar varen

De wekker loopt om 6.15 af, onder de veren vandaan, ff wassen en ontbijten. Een uur later haal ik de lunchboxen bij de motor inn en om half acht is de bus al weer op pad om ons naar het vertrekpunt te brengen.
Kopje koffie en om 8 uur varen we op het Manapouri meer. Het is prachtig weer, maar nog koud , dus heel veel laagjes aan en de muts op. We varen een uur over het meer, wat het mooiste meer is volgens veel Nieuw Zeelanders. Het dient als stuwmeer voor de Manapouri waterkrachtcentrale, van buiten is alleen het transformatorstation en de kabels te zien. De turbinehal ligt in de berg verscholen in een grot van 2000 m2 en 40 m hoog. De bus brengt ons via een 2 km lange tunnel. Het is interessant om te bekijken.
Dan weer de bus in, over de Wilmot pas, de weg die speciaal voor de centrale is aangelegd, het is de steilste onverharde weg in het land. Vanaf de pas heb je een prachtig zicht op de Doubtful Sound.
Dit fjord heeft een lengte van 40 km en heeft veel zijtakken en het is bekend omdat er een dolfijnenschool leeft. We hebben er vijf gezien,maar fotograferen is moeilijk want ze zijn heel snel het water weer in. Deze dolfijnen zijn tuimelaars, 1 van de grootste dolfijnen soort.
Bij het fjord valt er jaarlijks meestal 8000 mm, in 2009 is er zelfs 11 meter gevallen. Een hoeveelheid die we ons niet voor kunnen stellen, tot nu toe hebben we echt super geluk met het weer.
Toen James Cook in 1770 hier aankwam twijfelde hij of met het schip de smalle kanalen in kon varen, vandaar de naam Doubtful.
Op de eilanden bij de Tasmanzee ligt een kolonie zeeberen, groot en klein. Prachtig.
Daarna weer de zelfde route terug. Het is een prachtige dag, zonnig en warm. We kunnen de hele dag aan dek blijven zitten, voornamelijk met 3 Nederlanders. Het stel heeft een jaar in Auckland gewerkt, hij deed iets met communicatie en zij werkte als psychiater? Hier is een tekort aan, dus voor artsen en verpleegkundigen is er altijd werk te krijgen. Hun reis werd betaald en de eerste tijd werd er voor woonruimte gezorgd, dus als je zin hebt.
Een ware belevenis en tot nu toe wel de mooiste belevenis van onze reis. Om vijf uur zijn we terug, even boodschappen doen en dan gaan we een poging doen om in het meer te zwemmen. Wel even fris, maar goed te doen.
' s Avonds verhaal maken, maar het lukte net niet meer om alles te versturen in de betaalde internet tijd.

• 29 December 2012 - 06:39

Ank:

Dag Riet en Kees,

Wat is de wereld toch mooi en interessant! Zo leuk om Nieuw Zeeland al door jullie ogen te zien.

Wij vertrekken vandaag voor een week naar Andalusie. We zullen op Oudjaar in Sevilla ook aan jullie denken en op jullie proosten. Goede reis verder en tot in het nieuwe jaar.

Groeten
    Ank en Ron

• 29 December 2012 - 22:01

Ria En Fred:

Hallo genieters,
    Vroeg op ,busreis, een prachtige dag was dit voor jullie belevenissen, we hebben weer mee mogen genieten.

Wij hebben de 2de kerstdag samen met mijn fam. doorgebracht 20 pers. ieder had een recept gekregen en de uitvoering was verrassend,lekker en gezellig.Voor jullie wensen wij een goede en zonnige 2 fiets maanden en de allerbeste en liefste wensen voor 2013 Dikke knuf,
    Ria en Fred