Makarora naar Fox Glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Makarora naar Fox Glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Makarora naar Fox Glacier

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

06 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

4 januari. Makarora naar Haast

Het was weer een frisse nacht en de zon schijnt al op de berg aan de overkant als we om half zeven opstaan.
In de keuken is het nog lekker warm, maar de Nederlander die er gisteravond zo van genoot, heeft de kachel een half uur later al weer aan.
Om 9 uur zitten we op de fiets, nadat we bij het restaurant al een cappuccino hebben gedronken, het is koud en na een paar km besluit ik om mijn handschoenen aan te doen. Maar we moeten al vrij snel klimmen en dat betekent warm worden, dus kunnen ze weer uit.j
Vandaag fietsen we in het Mount Aspiring Nationale park, een werelderfgoed. We komen dan ook geen huis, maar ook geen restaurant tegen. Het is een prachtige route, eerst vlak langs de rivier, maar de rivierbedding wordt in de loop van de dag steeds breder. De hele dag is er geluid van water, soms een stroompje, dan het water wat langs de
met mos begroeide hellingen loopt, dan weer een kreek vol water, dan een waterval. Al het smeltwater komt naar beneden.
We moeten eerst de Haast pas over, daarbij 260 hoogte meters overwinnen. Daarna zijn er regelmatig klimmetjes, maar nooit lang.
We moeten regelmatig stoppen om foto's te maken, er is zoveel moois te zien.
De wind die we gisteren hadden is veel minder geworden, maar daarvoor in de plaats zijn de sandflies er weer. Vochtige aarde, geen zon en ze weten je gelijk te vinden.
Na 72 km fietsen we het nationale park uit en het landschap is gelijk anders. We zien weer een huis, koeien in de wei en reclame borden langs de weg. Opeens is er bijna geen berg meer te bekennen, het is gewoon weer vlak.
De camping is snel gevonden, maar dan hebben we nog geen boodschappen. Als we de tent op hebben gezet fietsen we naar Haast Beach, daar is de winkel. Prachtig
zijn die dorpswinkels, ze hebben er alles wat je voor het dagelijkse leven nodig hebt.
Het was weer een mooie dag, maar aan het eind hadden we het wel gehad. Vandaag ruim 90 km in 5,10 uur.

Wist je dat:
-Bij de kiwi in Queenstown heb ik gezet dat de stoomboot op de achtergrond lag, maar die lag er niet. die was even een stukje varen.
- dat dit land rekening houdt met de mensen met een glutenvrij dieet. In restaurants
staat het op de kaart en in alle winkels is glutenvrij brood te koop
- we ook in dit nieuwe jaar super genieten van al het moois wat we zien onderweg
.- de waterdichte sokken stinken tot nu toe niet. Het voordeel is dat de voeten warm en droog blijven aan de binnenkant. Aan de buitenkant is de sok nat. Bij een overschoen krijg je vaak toch koude voeten.
- we genieten van alle reacties die we van jullie krijgen. Ga vooral zo door!

• 06 Januari 2013 - 21:41

Henk:

Leuk dat jullie er zo van genieten.
    De verhalen en foto's spreken boekdelen, jullie doen heel veel indrukken op.
    Prachtig. Geniet ervan.

En, januari is nog niet voorbij, heel veel gezondheid en fietsplezier voor 2013.

Henk