Een dag in Fox Glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Een dag in Fox Glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Een dag in Fox Glacier

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

07 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Maandag 7 januari. Fox Glacier

Gisteravond op tijd gegeten, want we wilden het Lake Matheson rondwandelen. Het is vijf kilometer fietsen voor we bij het meer zijn. Dit meer is bekend vanwege de prachtige weerspiegeling van de hoogste bergen van Nieuw Zeeland in het meer. Namelijk Mount Cook en Mount Tasman. Mt Cook is de hoogste berg, 3754 m van het land. Deze weerspiegeling zie je bij zonsop- en bij oznsondergang. Dan is er het minste wind. We treffen het, bij de eerste lookout zien we na twee minuten de rimpels in het meer verdwijnen en de bergen verschijnen. Prachtig, Kees zie: wij zijn er en de voorstelling kan beginnen, het was daadwerkelijk zo. Een stukje verderop is het eerst prachtig, maar dan komen er toch rimpelingen en verdwijnen de bergen. De zonsondergang is ook nog eens mooi als de bergen wat roder kleuren.
Het is donker als we bij de tent komen, nog even contacten met de kinderen. Eline en Hans-Wouter zijn terug van een week skiles geven. Ze hebben het heerlijk gehad en Timo herkend ons nog steeds, erg leuk.
Vanmorgen werden we wakker van de regen en toen we uit de tent kwamen, een grijze massa. Die heli hike werd afgeblazen en vandaag geen helikopter zien vliegen, terwijl er gisteren regelmatig eentje te horen was. Jammer, jammer, niets aan te doen.
We gaan via een fietspad door het regenwoud naar de gletsjer vallei, dan kunnen we in elk geval het begin zien. Het is mooi met het blauwe ijs, maar erbij komen we niet. Er staan meerdere waarschuwingen om niet verder te gaan. Er zijn al meerdere mensen verongelukt doordat ze getroffen werden door een ijsblok.
Toch hebben we een fijne dag en morgen gaan we naar de andere gletsjer, maar 25 km fietsen. De Franz Josef gletsjer, wel moeten er eerst pittig geklommen worden en het wordt regenachtig morgen.

• 07 Januari 2013 - 12:51

Jenny:

Hoi, jullie zijn nu een maand onderweg en al meer dan de helft van het ZUidereiland gezien. Fietsen jullie eerst weer terug naar Christchurch of gaan jullie in de noordpunt direct oversteken en dan het het Noordereiland befietsen?Jullie gaan ws terug naar Nederland vanuit Auckland? Ik geniet van de foto's en van de verslagen en heb respect voor de grote afstanden die jullie soms op 1 dag afleggen. Hier niet veel nieuws, er is helaas nog geen winter met sneeuw en ijs, vogels zingen en bollen komen boven de grond. Maar wie weet komt er nog een koudegolf, dit grijze weer is niet zo leuk. Veel fietsplezier verder!!! Groeten, Jenny

• 07 Januari 2013 - 14:25

Henk:

Dag R+K,

Heel mooie natuur hebben jullie daar in Nieuw Zeeland en afwisselend met de bergen, de gletschers, de bossen en de meren. Moet een genot zijn om daar foto's te maken. Van de enorme hittegolf in Australië op dit moment lijken jullie geen last te hebben. Prettig verloop van de tocht verder met weinig regen.
    Groeten, Henk

• 07 Januari 2013 - 16:10

Jacky:

Lieve Riet en Kees,
    Wat een belevenissen, mooie natuur, genieten en plezier.
    Leuk dat glutenvrije bericht.
    Liefs van Jack

• 07 Januari 2013 - 18:56

Rita Portman:

Hoi Kees en Riet,
    wat een prachtige afwisselende natuur, leuk al die foto's, kunnen we toch een beetje mee genieten....
    Ik ben vandaag met mijn nieuwe baan begonnen, ook erg spannend!
    Veel plezier weer verder, groetjes Rita