12-13-14 februari - Reisverslag uit Coromandel, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu 12-13-14 februari - Reisverslag uit Coromandel, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

12-13-14 februari

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

12 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Coromandel

12 februari, Coromandel town

Gisteren zijn we van Hahei naar Coromandel town gefietst. Eerst Hahei uitgeklommen, echt uitgeklommen en daarna via Cooks beach met de ferry naar Whitianga. Cooks beach is nu een vakantie dorp, maar James Cook bereikte dit punt in 1769. De ferry is alleen voor voetgangers en fietsers, de rest moet wel 30 km om rijden.
Dan nemen we road 309, de eerste km zijn geasfalteerd, daarna gravel. De weg is bochtig en we moeten er flink voor klimmen. Maar het scheelt wel 20 km en het is een rustige weg om te fietsen en er hoeft minder geklommen worden. Alleen als er een auto aankomt is het oppassen geblazen. Sommige chauffeurs scheuren door de bochten en als er dan veel gravel ligt, kun je geen kant op. Dan moet je stoppen en aan de kant blijven staan tot de auto voorbij is. Dalen met gravel vind ik nog vervelender, je glijdt sneller weg en het gaat langzaam. Zonder kleerscheuren is het gelukt alhoewel gravel fietsen geen hobby van me wordt.
Onderweg hebben we de waterwerken bekeken, een leuk park waar alles om water draait. Er is een klok die door waterkracht wordt voortbewogen, natuurlijk zijn er fietsers die al fietsend genoeg energie opwekken. Voor na ons pensioen zijn er plannen genoeg om aan de Robijndrift een leuk waterpark neer te zetten. Water van de sloot hebben we voor de deur en er ligt al een grasveldje. De honden moeten dan maar op een andere plek uitgelaten worden. Wie weet komt het er ooit van?? Kees zijn eerste knutselwerk wordt een molen, dat staat al vast.
We doen er lang over, we fietsen 49 km in 3.40 minuten.
Coromandel town is wel een aardig stadje, ook hier heeft de goudkoorts een poosje huisgehouden. We waren eerst van plan om vanaf Thames de bus te nemen naar Auckland. Maar nu gaan we donderdag met de ferry via de Hauraki golf naar Downtown Auckland.
Naar Auckland fietsen wordt afgeraden vanwege de drukke wegen en er zijn weinig fietspaden. We zijn tenslotte nog helemaal heel en dat willen we graag zo houden.
In Auckland gaan we het een en ander bekijken voor we naar het noorden gaan.
Daarvoor willen we een auto huren, omdat het niet lukt in een dag of tien om naar Cape Reinga te fietsen.

Marian en Joyce, allebei gefeliciteerd met jullie verjaardagen.

• 14 Februari 2013 - 09:41

Marian:

Ha Riet en Kees,

Wat een mooie plaatjes toch weer. Wat is het Noordereiland mooi.
    En Riet wat ben je bruin!!!

Hier in Holland is het ijzig koud, ijzel en sneeuw vandaag.

Veel fietsplezier verder
    Lieve groet van Tjaard enMarian