Valderrobres naar Morella - Reisverslag uit Morella, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Valderrobres naar Morella - Reisverslag uit Morella, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Valderrobres naar Morella

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

28 April 2017 | Spanje, Morella

Vrijdag 28 april, Valderrobres naar Morella.
Heerlijk geslapen en lekker uitgerust gaan we om 8 uur aan het ontbijt, we zijn de enige gasten. Het fietsen gaat prima en Kees is blij met de brace. De zon schijnt gelukkig, want het is nog steeds koud. Maar vanwege het stijgen kan mijn vest op een gegeven moment wel uit. Het landschap is prachtig, na 20 km fietsen we een kloof in, het riviertje ligt diep beneden ons. Na een poosje begint de klim naar de Torre Miro op 1259 meter. Vooral in het begin is het knap steil, ik kan niet op mijn fiets stappen. Maar na een paar honderd meter lukt het wel, we stoppen regelmatig om op adem te komen en halverwege eten we een broodje om weer verder te kunnen.
Gelukkig kunnen we ook weer een flinke afdaling maken, maar het is erg koud om snel naar beneden te gaan.
Na bijna 50 km zien we opeens de oude vestingstad Morella, de stad is helemaal ommuurd en is al in de prehistorie gesticht. In 714 werd het door de Arabieren bezet, deze periode duurde tot de 12e eeuw toen het weer in christelijke handen kwam. We komen binnen door een van de stadspoorten en zetten de fiets bij de Turismo en gaan eerst eten.
Daarna naar het hostel want het is nog veel te koud om te kamperen, eerst weer even opwarmen in bad en dan de stad in om het kasteel te bekijken. Het is een indrukwekkende plek en doordat het zo hoog ligt erg koud.
Op onze kamer brandt de verwarming en daar brengen we de avond door met een glaasje rood en lekkere hapjes.
Gefietst 49,9 km in 4.25 minuten en 1170 hoogtemeters gemaakt.
We zijn nog steeds in Spanje en niet in Nieuw Zeeland, vandaag proberen om het allemaal goed te doen.

• 30 April 2017 - 18:08

Henk:

Zojuist heb ik ook het kasteel in Morella van binnen bekeken. Tenminste zo voelde het. Je tikt op het landkaartje, wacht op de kaart van Spanje, zoomt in op Morella -voor de 1e keer is de verblijfplaats in het reisverslag goed aangegeven-, schuift het poppetje naar het Castello de Morella en opeens sta je midden in het kasteel (een soort kathedraal).
    Als je gaat staan en met je mobiel om je as ronddraait kijk je rond in het kasteel net of je er zelf bent. Op dezelfde manier kun je ook een mooie plek onderweg bekijken. Of een indruk krijgen hoe steil een helling is. Geeft voor mij mij toch wel veel extra aan het meebeleven van de fietsreis.
    Als ik lees over hellingen en kou en op tv het gesloten wolkendek boven Spanje zie, dan krijgen jullie het niet voor niets. Sterkte nog. Het kan alleen maar beter worden.
    Bon camino.