Van Morella tot Cedrillas - Reisverslag uit Cedrillas, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Van Morella tot Cedrillas - Reisverslag uit Cedrillas, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Van Morella tot Cedrillas

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

30 April 2017 | Spanje, Cedrillas

Zaterdag 29 april van Morella naar Cantavieja.
Na het ontbijt weer op de fiets, de zon heeft even geschenen maar is ook al weer weg, het is 12 graden. Ik wil het al een paar dagen schrijven sinds de kou, maar moeder Fijgje zei altijd:" Als de witte meidoorn bloeit is het altijd een koude week" en dat klopt ook hier in Spanje, jeen rode meidoorn heb ik hier nog niet gezien.
We gaan langs de stadsmuur en dan door de poort Sant Mateu en racen snel naar beneden. De eerst 12 km is het een beetje op en neer, dan koffie drinken in Forcall waar een 10 km is en daardoor zijn er aardig wat mensen op de been.
Na Forcall gaan we een stuk vals plat, er zijn in dit gebied veel varkenshouderijen waar de hammen van gemaakt worden. Dan op naar Mirambel, we blijven lekker stijgen. Mirambel is een mooi gerestaureerd dorp met een mooie toren op de poort. Hier kijken we rond en gaan dan beginnen aan de tweede klim, het is 12 km naar Cantavieja. De eerste 2 km zijn poeh! heftig maar dan dalen we ook wel weer wat. Het landschap wordt steeds ruiger en woester, deze streek heet de Maestrazo. Halverwege eten we brood met jamon iberico, boeljon en sap, we zetten onze stoeltjes ervoor klaar.
Op een kilometer of zeven zien we op eens voor ons: Cantavieja voor ons op een hoge rotswand en daar moeten we naar toe. Het lukt met een paar keer stoppen en foto's maken. Eerst zoeken naar een plek, het pension is vol maar we worden heel aardig naar een ander adres gebracht bij een alleraardigste dame. Ze stookt gelijk de verwarming op en ze laat ons haar casa zien. Het bed moet nog wel opgemaakt worden en dat doen we even samen, ze loopt met me mee te wijzen waar de supermarkt is, we kunnen zelf koken. Na het warme bad doe ik een klein wasje en Kees een klein tukje, dan boodschappen en thee/koffie in de lekker, warme keuken.
Het is zo fijn dat ik Spaanse les heb gehad, zo kan ik toch een gesprekje voeren en dat gaat best redelijk.
We bekijken het dorp nog even, het is 1 van de mooiste dorpen van Spanje.
Het door ons zelf gekookte eten smaakt lekker in de keuken.
Gefietst 46,8 km in 3.55 minuten en 948 hoogtemeters.

Zondag 30 april.
We ontbijten in de keuken, ruimen op en pakken de spullen. Daarna even op de foto met Trini en we betalen haar €45,-. We klimmen Cantavieja uit, dit ligt op 1300 m.en zakken na 2 km gelijk een stukje. Er staat een harde, koude wind, maar met het klimmen kan de fleece wel uit en tijdens het dalen moet dat echt weer aan.
We moeten gelijk een flinke klim en op sommige stukken is de wind zo hard dat we af moeten stappen. De eerste klim van deze dag is op weg naar de Puerto de Cuarto Pedalo op 1657m. Er zit een stuk in van 8 %, maar we mogen ook weer dalen. Tijdens het dalen!! heb ik opeens zo'n tegenwind in een kloof dat ik moet afstappen, ik zou zo tegen de rotswand worden geblazen.
We drinken uitgebreid koffie met cheesecake want er wacht nog meer nl de hoogste pas van deze route, weer met een stuk van 8%. Ook dat lukt, de Puerto de Villarroya is 1700 meter hoog, als we daar zijn is het landschap anders, minder groen en minder rotsen. Hier vandaan dalen we weer een flink stuk, op sommige delen met + 50 km per uur. In Villarroya gaan we eten, we moeten er even op wachten want er is geen tafel vrij. We eten er een heerlijk dagmenu voor €24,- met zn tweeën.
Daarna op naar Allepuz waar we willen overnachten, na 45 km met deze harde wind moet het genoeg zijn. Maar jammer genoeg is zowel het hotel als het hostel helemaal vol, in het hostel drinken we koffie en de bazin is zo aardig om te bellen naar het dorp 17 km verderop om een kamer te bespreken. Ze zegt dat ze ook geen grote auto heeft om ons te brengen. Morgen is het 1 mei en dat is een feestdag en daarom is volgeboekt. Het is inmiddels half zes en we stappen weer op. We moeten nog weer 200 meter klimmen, gelukkig zijn onze benen daar inmiddels aan gewend. Daarna dalen we tot Cedrillas met tegenwind.
Om 19 uur zijn we bij het hostel en we worden prima ontvangen, de fietsen kunnen in de garage en we krijgen een fijne kamer met een lekkere warme douche.
We eten nog wat in het restaurant.
Volgens Strava vandaag: 61,3 km gefietst in 5.53 minuten en 1200 hoogte meters.

• 01 Mei 2017 - 13:58

Jenny En Fred:

Beste Kees en Riet, wat leuk weer zo'n uitgebreid reisverslag, zo te zien niet zonder gevaar en best vermoeiend lijkt ons. Wij hebben het weekend in Bergen aan zee doorgebracht en genoten van al dat moois wat we uit de koffer van de tijdcapsule gehaald hebben. Wat zijn jullie druk geweest met onze liturgieën. Heel erg bedankt daar voor. We genoten van al die mooie en lieve woorden die iedereen ons toe wenste. Erg ontroerend. Wij wensen verder toch een beetje beter weer toe en un buen camino!