Naar Cazorla - Reisverslag uit Cazorla, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Naar Cazorla - Reisverslag uit Cazorla, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Naar Cazorla

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

11 Mei 2017 | Spanje, Cazorla

10 mei. Tranco naar Cotilas
Het was een warme nacht, dit was voor het eerst, het dons kon er niet de hele nacht overheen. Gisteravond hebben we heerlijk gegeten in het restaurant, Kees had kipkluifjes met knoflook en voor mij een salade. Als hoofdgerecht had we allebei een wildschotel met een heerlijke jus en een paar patatjes. Het was heerlijk en eigenlijk teveel.
Na het slapen pakken we eerst in en gaan dan ontbijten, geroosterd brood met tomaten met koffie en thee. Het hele Nederlandse spul zit er ook, gisteravond is er nog een Nederlander gearriveerd. Hij fietst van Eindhoven naar Marrakesh.
Wij zijn de eerste die vertrekken, het stuwmeer van Tranco is een groot meer. De eerste 20 km fietsen we nog langs het meer, het gaat een beetje op en neer. Het is prachtig dat blauwe meer met roodkleurige strandjes en de bergen er om heen.
Er wordt in dit natuurpark veel gesurveilleerd met auto's. Onderweg een aantal bussen gezien o.a. bij de botanische tuin en bij het informatie centrum.
Het is een prima fietsdag, beetje bewolkt, weinig wind en niet te warm.
Vandaag zien we voor het eerst geen klaprozen meer en de lente is hier alweer een beetje voorbij. De fris groene kleuren van het voorjaar die we een week geleden nog nauwelijks gezien hadden, zijn hier al nauwelijks meer te zien.
Na bijan 50 km eten we ons brood met toebehoren in Arroyo Frio, hierna nog 2 km gewone weg en dan begint de klim. Eerst de brug over van de Guadalquivir en dan begint de klim, er is geen aanloop gelijk 8% en dit zeker 5 km en dan nog een stuk
5 %. We stoppen met regelmaat om even bij te komen.
En dan opeens is toch het hoogste punt daar op 1290 meter, als we in het dal naar Arroyo kijken is dat toch wel erg ver weg. Er is een mirador bij het hoogste punt met uitzicht op het dorp.
Daarna gaan we met een heerlijk gangetje van 35-40 km naar beneden en opeens zien we een enorme vlakte met alleen maar olijfplantages, zover we kunnen kijken. Een foto maken gaat niet want het is heiig weer. Daarna volgt nog een klimmetje van 100 meter en dan opeens zien we in Cazorla tegen de berg geplakt.
Het is opnieuw zoeken waar we naar toe moeten, maar gelukkig met goed lezen komen we er.
Voor de camping moet er opnieuw flink geklommen worden. Dit witte stadje heeft nauwe, steile straatjes. We doen boodschappen voor het avondeten en dan klimmen we werkelijk naar de camping. Het klimmen is zo steil dat ik stukjes moet lopen.
Maar dan heb je ook wat, het uitzicht op Cazorla, een wit stadje is schitterend . Deze ecologische camping wordt beheerd door Nederlanders en we staan weer met dezelfde Nederlanders op het veldje.
Bij de Amsterdammers is een overkapping met een kraan, haardvuur en een tafel met stoelen, daar genieten we met zn vijven van de warmte. Gezellig tot over twaalven gekletst.
Gefietst: 70,4 km in 5.21 uur en hierbij..... 1480 hoogtemeters!! Ons record tot dusver.
Op 9 mei gefietst: 49,6 km in 3.26 uur en 613 hoogtemeters.

Donderdag 11 mei.Rustdag in Cazorla.
We blijven een dag in Cazorla, gelukkig. Vannacht heeft het een poosje geregend en mijn schoen is nat geworden doordat het grondzeil niet goed lag. Maar die krijgt alle tijd om te drogen.
Na het ontbijt gaat Kees met Martijn ( de Eindhovenaar) proberen om de route toch op de GPS te krijgen en het lukt. Er moet een telefoontje gepleegd worden naar Way point, het heeft even wat tijd gekost. Kees is helemaal blij en opgelucht.
Het is inmiddels droog en de zon schijnt af en toe.
We lopen met Martijn naar het dorp en eten daar lekker tussen de middag.
Dan door het dorp en we lopen naar het kasteel de la Yedra. Het is een streekmuseum, maar laat gelijk het mooie gebouw zien met originele deuren in originele staat.
We krijgen een persoonlijke rondleiding in het Spaans en dat lukt redelijk.
Dan teruglopen naar ons huisje. Het was een fijne rustdag zonder fietskilometers, maar wel hoogtemeters. Heel blij dat we morgen met de GPS kunnen fietsen.

• 11 Mei 2017 - 21:56

Henk:

Inderdaad indrukwekkend zoveel hoogtemeters jullie maken. Zelfs in de Rocky Mountains in Amerika ben ik bij langere dagafstanden nooit boven de 1400 hoogtemeters gekomen. Maar goed dat het nog niet zo warm is. In de zomerhitte lijkt mij dit nauwelijks te doen.
    Aan Cazorla hebben we nog goede herinneringen. In april 1999 sliepen we er een nacht in een hotelletje bij de Plaza de Santa Maria tijdens onze rondreis door Andalusië (lekker comfortabel per auto). We hebben toen een dag gewandeld in het Parque Natural de Cazorla. Jullie schieten al aardig op richting Sevilla als ik het zo op de kaart zie.
    Sterkte met de hoogtemeters. Met dat lekkere (en overvloedige) Spaanse eten zal dat wel lukken.
    Bon Camino, Henk

• 12 Mei 2017 - 19:38

Nick En Joke:

Hallo Riet en Kees,

Omdat wij een poosje weg zijn geweest ( zonder Wifi ), hebben we nu pas jullie reisverslag gelezen.
    Wij moeten als zoveel vrienden zeggen, wat een prestatie zetten jullie nu weer neer !!
    Ook nog onze hartelijke felicitaties, die waren er dus bij ingeschoten.....
    Een fietsrijk en gezond jaar gewenst.
    Nog veel plezier en fijne weken!!!

Een lieve groet,
    Nick en Joke.