Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela

Door: Riet

07 Juni 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

Woensdag 7 juni. Santiago.
Maandag bleek het verhaal vier keer verstuurd te zijn, terwijl we maar 1 keer de adressenlijst hebben aangehinkt. De foto's uploaden lukte niet, dit meerdere keren geprobeerd.
We zijn inmiddels op de camping in Santiago.
Gisteren was het wat fietsen en het landschap betreft niet bijster interessant, het was prima fietsweer. Maar om bij de kathedraal te komen..... poeh!! Poeh.
Het laatste stuk voor we in de drukke stad waren volgde de officiële wandelcamino. Een hobbelig, stenig pad met vals plat met als klap op de vuurpijl aan het einde een brug in aanbouw. Hier werden we naar boven verwezen, de fietsen hebben we bijna 200 stappen naar boven geduwd, nou dan weet je het wel.
Toen in de drukte de kathedraal en toerist information zoeken.
Aangekomen bij de kathedraal, het is een ware belevenis. Al die mensen die vooral lopend aan komen, een rugzak op de rug en vaak een stok in de hand. Ze gaan zitten op de trap, of omhelzen elkaar en we hebben ook mensen gezien die huilden. Het is toch een flinke prestatie. Er waren opvallend veel jonge mensen.
We zijn in de kathedraal geweest, een donker gebouw. Dagelijks is er een pelgrimsmis, het grote wierookvat zwaait dan door de kerk. Dit gaan we nog bezoeken.
Ook wilden we nog een officiële stempel, maar het was zo gruwelijk druk. Het leek een wachtrij van de Efteling wel, dus die stempel gaan we nog halen.
Toen naar de camping, 2-3 km van het centrum. We staan op een heerlijke, zonnige plek, een boom binnen handbereik. Van de buurman met grote camper lenen we een tafel, morgen gaan zij weer weg.
Het valt ons op dat er steeds minde caravans op een camping staan, vaak van Nederlanders en er steeds meer grote campers komen.
De kaartjes voor de trein naar Porto zijn geregeld en heerlijk dat we er zijn. Tijd om uit te rusten, te lezen en niet meer aan denken hoever we gaan vandaag
Gefietst: 48,8 km gefietst in 3.43 uur en 976 hoogtemeters gemaakt.

In totaal zijn we vanaf we strava bij hielden op 23 april: 28.013 hoogtemeters omhoog geklommen en hebben we 2573 km gefietst in 39 ritten. Dat is een gemiddelde van 66 km per dag. We hebben 450 km met trein of bus gereisd.
We hebben genoten van Spanje als land, we hebben er vaak moeten klimmen, maar daar volgde altijd weer een afdaling op. Soms gingen we dan harder dan de toegestane snelheid.
De natuur in Spanje is prachtig en veelzijdig, de Spanjaarden zijn vriendelijke en behulpzame mensen. De koffie is er goed en goedkoop, evenals de wijn.
Spanje heeft prachtige steden en veel mooie dorpjes.
Het was een tocht die we niet snel zullen vergeten.
Jullie reacties waren een hart onder de riem, of die nu per app of als reactie op het verhaal kwamen. Bedankt en tot ziens.

• 07 Juni 2017 - 16:51

Henk:

Goed om te lezen dat jullie veilig in Santiago zijn gearriveerd. Daar heeft St Jacob toch mooi voor gezorgd. Wij zij wel veel ups en downs tegen gekomen in jullie prachtige fietsverslagen maar dat hoort bij het leven. Bedankt voor het meereizen. Nog een goede afsluiting van de reis.
    Groeten van Reina en Henk

• 07 Juni 2017 - 17:08

Petra:

Gefeliciteerd met deze (sport) prestatie!!
    Wat een belevenis!!
    Even lekker bijkomen dat hebben jullie wel verdiend!
    Petra-Erik en Floor

• 07 Juni 2017 - 17:49

Mary:

Wat fijn dat jullie goed aangekomen zijn. Ja het was volgens mij een echte pelgrimage, jullie zijn jezelf volgens mij regelmatig tegengekomen.
    Nu lekker uitrusten en af en toe terugblikken op een bijzondere fiets prestatie.
    Liefs Mary

• 07 Juni 2017 - 20:02

Kees Boer:

Bravo! Grote klasse! Gefeliciteerd en een goede reis naar huis.

• 07 Juni 2017 - 23:29

Vera & Ton:

Gefeliciteerd!!! TOP!!! Nu lekker daar even genieten.
    Tot gauw en goede reus terug!!
    Liefs,
    Ton & Vera

• 08 Juni 2017 - 17:11

Iet:

Geweldige prestatie Riet en Kees!!!
    Gefeliciteerd hoor! Fijn te horen dat jullie erg genoten hebben! Wat een ervaring! Inderdaad om nog vaak op met veel plezier op terug te zien!
    Heel fijne laatste dagen nog en een fijne reis naar huis!

• 08 Juni 2017 - 21:33

PIA:

Hallo Riet en Kees

FELICITACIONES met de finish van jullie Gira por Espana.

Petje af voor jullie prestatie.

Lieve groet

PIA

• 14 Juni 2017 - 22:46

Fred En Ria:

Riet en Kees , een top prestatie geleverd Gefeliciteerd met het halen van jullie eind doel, we hebben niet alle verhalen van jullie gelezen, wij zijn op vakantie geweest hadden niet altijd bereik en de PC. thuis gaf ook kuren. we zien elkaar gauw , lieve groet Fred en Ria