Nog een dag in Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Nog een dag in Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Nog een dag in Franz Josef

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

09 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Woensdag 9 januari, nog een natte dag in Franz Josef

Vannacht heeft het wat gemiezerd, na het ontbijt in de super keuken van het Top 10 holiday park, hebben we in de regen de boel opgebroken. Gelukkig maar!
We stonden vlakbij de overdekte BBQ plaats, daar konden we alles droog inpakken.
Toen dat klaar was, goot het. We dachten voor even en gingen nog maar even een kopje nes maken in de keuken. Daar bleef het bij, want de regen hield niet op vandaag en dat niet alleen, ook harde wind.
Ons brood was op, maar er zaten meer mensen in de keuken. Dus een paar boterhammen gekocht en voor de lunch een pakje soep warm gemaakt.
Ondertussen hadden we het NZ weerbericht bekeken en dat ziet er slecht uit tot vrijdag. In de keuken was het gezellig. Peter, de fietsende Amerikaan die we ook in Fox hadden gesproken, kwam later in de keuken. Hij heeft geschiedenis gestudeerd en met hem over de tweede wereldoorlog, de koude oorlog en de Amerikaanse burgeroorlog gepraat. En natuurlijk over het fietsen in Nieuw Zeeland. Zijn tent staat nog, met dichtbij een plas water van 3 cm. diep.
Na de boterhammen naar de receptie om een cabin te boeken, dat is alleen een bed. Maar wegens gebrek daaraan, is het een soort hotelkamer geworden met eigen douche. Naast ons is een keuken met alles erop en aan, die door zes huisjes gebruikt kan worden. Er is een kacheltje en we kunnen alles lekker drogen en weer opwarmen. Eventueel voor morgen tot 14 uur een optie voor een andere cabin, nu alleen een bed, mocht dit nodig zijn. Dit is in elk geval heerlijk en verplicht een dag extra rust en tijd om te lezen, alle foto's goed te bekijken. We zien nu dat we waarschijnlijk foto's gestuurd hebben die niet altijd even helder zijn. Een bericht versturen en de foto's erbij zoeken, gebeurt vaak voor het slapen gaan. Dat gebeurt dan waarschijnlijk iets te snel.
Na het boeken doorgefietst naar het dorp voor de nodige boodschappen en wat lekkere hapjes. We kunnen nu weer even vooruit. Het blijkt later dat ik rekening hield met een fietsdag, teveel ingeslagen. We eten veel op een dag als we fietsen,
Nu ik de tijd heb, nog iets over de gletsjer vorming aan de westkust van Nieuw Zeeland. Deze gletsjers strekken zich uit van bijna 3000 m tot de uitlopers in de zone van het regenwoud aan zee. Deze bevroren rivieren ontstaan in grote sneeuwvelden. Op deze hoogte valt gemiddeld 15m neerslag per jaar, waarvan heel veel sneeuw. Beneden valt ongeveer 5m per jaar, dat is op 5 cm na, drie keer mijn lengte, ook veel en wat hebben we tot dusver geluk gehad met het weer als je deze hoeveelheden hoort. De laag verse sneeuw perst de oudere lagen sneeuw samen. Hierdoor wordt het ijs compacter en hoe blauwer het ijs is, hoe meer de massa is samengeperst, hoe ouder het is en minder luchtbelletjes bevat.
De gletsjers hier stromen doordat ze op gesteente liggen, dit gaat glijden door de zwaartekracht. De druk veroorzaakt warmte. Door deze warmte ontstaat er aan de onderkant van de gletsjer water, dat tussen het gesteente en het ijs als een laag smeerolie werkt. Hierdoor glijdt de gletsjer het dal in. In 1940 gleed een vliegtuigje in een spleet, 5 jaar later kwam het 4 km verderop weer te voorschijn.

• 09 Januari 2013 - 10:11

Albert Van Het Hof:

Beste Kees en Riet,
    jullie vandaag gevonden. Ik zocht naar jullie in Australie maar jouw team,Kees, meldde gisteren dat het NZ is.
    Leuk de verslagen te lezen. Het team mist Kees bij volleybal.
    Wanneer ik al jullie verhalen lees bekruipt me een kleine jaloersheid. Gaat weer over.
    Geniet en nog de beste wensen voor 2013.

• 11 Januari 2013 - 10:53

Gijs:

hoi kees en riet nog de beste wensen voor 2013
    het is wel leuk om zo op de hoogte te blijfven van julli doen en laten
    ik hoop voor juli dat het weer nog wat beter word gr gijs

• 11 Januari 2013 - 14:19

Said Lab:

hoi kees en riet,

Geweldig weer! het beste en mag het een goed fietsjaar zijn.
    veel succes.

• 13 Januari 2013 - 14:22

Kees Verwei:

Leuke verslagen sturen jullie steeds.
    Gisteren het 4e toernooi gespeeld in Coithen met Marco als invaller: 14 punten. Zo lopen we weer iets van de achterstand op de middenmoot in.
    Inmiddels is ons twede kleinkind geboren: Lucas op 17 december. Na een wat moeilijke start met een longontstekeing gaat het nu voorspoedig.
    Hier nu een week met voorspelde vorst. Als dat blijkt te kloppen kunnen we komend weekend schaatsen
    Natuurlijk ook nog de allerbenste wensen voor 2013,

Groet,