Westport tot Murchison - Reisverslag uit Murchison, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Westport tot Murchison - Reisverslag uit Murchison, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Westport tot Murchison

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

15 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Murchison

Maandag 14 janauri. Westport tot Murchison

We stuurden een foto van de nikau palm, dit is de enige palm die bij deze temperaturen kan leven. Boven Greymouth zijn ze te zien en hebben een mooie groeiwijze.
In 1 week drie keer in een echt bed, het moet niet gekker worden. Daarvoor 4 weken achter elkaar in de tent kunnen slapen. Maar het bed sliep lekker, om tien uur lagen we erin en om half zeven waren we er weer uit.
De weka was al aan de wandel, dat is een vogel hij kan alleen niet vliegen en lijkt op een watervogel.
Het is het even opfrissen, ontbijten en alles op de fiets, waar we om 8 uur op zaten. Het was bewolkt, maar droog.
Vandaag fietsten we langs de Buller rivier, het eerste deel was breed. Er stroomden veel kreken maar ook riviertjes in uit. Het water van de Buller was bruin, maar ook er stroomde er een zwarte rivier in. Vreemd gezicht, de stroom is bruin en dat neemt het zwarte water op.
Onderweg zagen we langs de weg wel 20 oude, verroeste vrachtwagens staan.
We dachten na 32 km : ik ruik de koffie, maar het restaurant was opgeheven. Bij de winkel 12 km verderop hadden we meer geluk, lekkere koffie en carrot cake. Er kwam een ouder echtpaar die aan ons vroegen waar we heen gingen en vragen over het fietsen. Ze kwamen hier uit de buurt, hij vertelde over de aardbevingen in dit gebied. In 1968 was er in deze plaats, Inhangahua, een beving geweest. Naast de winkel is een museumpje over de aardbeving.
Er komen wat klimmetjes, maar geen enkele om over naar huis te schrijven. Na ruim 80 km zijn we bij de Buller swing bridge, een wiebelbrug van 110 m lang, totaal niet eng. Als je over de brug loopt is het fascinerend om te zien hoe snel het water stroomt. In 1988 is de oude brug vervangen, doordat de oude was weggespoeld vanwege hoge water. Het water stond toen 18 meter hoger dan normaal.
Ook hier is een aardverschuiving geweest, in 1929, en er zijn plekken te zien waar de aarde 5 meter naar beneden is geschoven.
De Buller rivier wordt ook gebruikt om te raften en kayakken.
Na deze belevenis is het nog ruim15 km voor we bij het dorp zijn, boodschappen doen en dan weer de tent opzetten. Het miezert al een paar uur, maar dat mag de pret niet drukken.
Bij de camping is een oude en nieuwe keuken, wij staan vlakbij de oude. Kees noemt dat het schafthok, het is schoon en we gebruiken ons eigen spul om te koken. Er is verder niemand die er gebruik van maakt. De douche ruimte is nieuw.

Weet je:
Dat we vandaag de zesde fietsweek in gaan.
Dat het fietsen en elke dag alles eerst inpakken en een aantal km verder alles weer uitpakken, nog niet verveelt.
Dat we vandaag geen internet hebben en gisteren ook al niet.
Jullie dus oud nieuws lezen.
Dat in Nieuw Zeeland weinig Europese auto's rijden, bijna alles uit Azië komt.
Dat er regelmatig een auto voorbij rijdt met een blaffende hond in de bak. Je schrikt als er opeens zoiets voorbij komt.
Dat Hans Heus vandaag zijn 61e verjaardag viert en wij Hans en Els van harte feliciteren met dit feit. Hans is al heeeeeel lang een collega van Kees.
Dat Fred en Ria bijna op skivakantie gaan, we wensen hen een heerlijke week in Frankrijk. Ria en Fred zijn al heeeeel lang onze vrienden.

Dinsdag 15 januari. Nog een dag in Murchison.
De miezer regen ging langzaam over in regen en daarna harde regen. Na lang geslapen te hebben, want daar lagen we droog en warm, hebben we ontbeten in het schafthok en bedacht wat te doen. Uiteindelijk maar de boel gepakt en naar een andere camping gefietst, want we hadden geen zin om weer alles kletsnat te laten regenen. Daar een cabin gehuurd met twee stapelbedden, rond vier uur werd het droog en toen de tent opgezet om die te laten drogen.
Daar zitten we nu, gaan straks eten en morgen zal het volgens de krant weer beter zijn. We wachten af.

• 15 Januari 2013 - 17:57

Els:

Hoi Riet en Kees,
    Blijft boeien jullie verhalen. Regent het daar nu veel voor de tijd van het jaar of valt het allemaal wel mee, hoort het bij het klimaat. Hier inmiddels sneeuw, maar dat zullen jullie wel gehoord hebben, met veel file van allemaal europese auto's.............Ik heb genoten op mijn fiets, hahaha. Tijd gaat snel , dat blijkt wel weer. Veel plezier nog , lieve groet, Els