Rotorua , nu met foto's - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Rotorua , nu met foto's - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Rotorua , nu met foto's

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

04 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Rotorua

1 Februari, dag Rotorua

In en rond Rotorua is veel te zien, het is naast Auckland de grootste toeristische bestemming van het land. We gaan met de fiets op pad, de camping is dichtbij het Kuirau Park, hier zijn veel actieve warmwaterbronnen en modderpoelen. Samen met Aziaten zitten we een poosje met onze voeten in een voetenbad dat lekker warm is. Daarna naar Ohinemutu, het Maoridorp aan de rand van de stad. Hier is Rotorua ontstaan. In de haven liggen twee kano's, er zijn twee mooi versierde huizen. Daarnaast ligt de houten kerk, de Maori zijn gekerstend door de blanken. Een van de kerkramen toont Jezus als Maori, op de foto kun je zien dat het lijkt of Jezus over het meer loopt.
Daarna gaan we naar het museum, dat gevestigd is in het badhuis. Hier kwamen gasten vanuit de hele wereld om te kuren. Het is de eerste grote investering van de NZ regering in de toeristen industrie. Er werd al gekuurd vanaf 1878. Het badhuis laat de baden, de massage kamers en de modderbadkelder zien, evenals het buizennetwerk. Alles zoals het was als aan het begin van de 20e eeuw. Er waren dokters en zusters in dienst om de chronisch zieke patiënten te helpen.
In de andere vleugel is een tentoonstelling over de spirituele wereld van de Maori.
Ook is er aandacht voor de vulkaanuitbarsting van 1886, hierbij kwamen 153 mensen om. Tijdens een film over de uitbarsting schudden en kraken de banken, om het gevoel te illustreren.
We fietsen nog een stuk,langs de witte sulfurbay, weer met zwavel- en Warmwaterbronnen. Hier komt de geur vandaan, waterstofsulfide is rotte eieren lucht. Vandaar de naam: Rottenrua.
s Avonds worden we opgehaald voor een Maori show met maaltijd, dans, zang en uitleg. Het is leuk, maar eigenlijk te commercieel.

2 februari. Van Rotorua naar Blue lake
Het is bijna de moeite niet, 12 km fietsen, maar wel een fikse klim. We doen er bijna een uur over.
Het is hier heerlijk rustig vergeleken met de stad, de camping ligt aan het meer en verder is er weinig. We fietsen na de boterhammen verder naar het Green lake, wat voor de Maori een heilig meer is en niet gebruikt mag worden voor vissen of zwemmen. De meren zijn inderdaad verschillend van kleur.
Twee km verderop ligt de buried village, hier zie en lees je het verhaal van de bewoners en de toeristen. Het dorp is van de laag as en modder van de vulkaan uitbarsting ontdaan. Er kwamen hier toeristen vanwege de roze en witte terrassen, wat bekend stond als het achtste wereld wonder. Ze zijn echter helemaal verdwenen onder de laag modder en lake Rotomahane is twee keer zo groot geworden. De vulkaan berg Tarawera werd over vijf km in tweeën gespleten door de uitbarsting, dit moet te zien zijn vanuit een helikopter.
Als we terug zijn op de camping schijnt de zon een beetje, het was een beetje bewolkt vandaag.

• 04 Februari 2013 - 10:46

Mary:

Ha Riet en Kees

Het blijft heerlijk om jullie verhalen te lezen, en ben ook blij dat jullie er zo van genieten.
    De foto' s zijn nog steeds niet zichtbaar. Dus de tip nog maar even lezen die gegeven is wat betreft het aantal foto s wat je kunt plaatsen.
    Vrijdag was Marloes nog in de Bieb, en wilde graag wat boeken lenen op haar moeders pas.
    Helaas de contributie voor dit jaar was nog niet betaald. Ja dat krijg je als je zolang weg bent. ;).
    Was wel leuk om haar even te spreken, ze zag er goed uit hoor.
    Dus daar hoeven jullie je geen zorgen over te maken.