Op naar de Hot water beach - Reisverslag uit Hot Water Beach, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Op naar de Hot water beach - Reisverslag uit Hot Water Beach, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Op naar de Hot water beach

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

08 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Hot Water Beach

Donderdag 7 februari Whangamata naar Hot water beach. 61 km in bijna 4 uur?

Zoals jullie waarschijnlijk hebben gemerkt kunnen we weer foto's versturen. Ik heb een beetje het gevoel dat ik de dagen in mijn hoofd moet ordenen, maar met ingang van vandaag komt dat weer in orde. Zowel het verhaal als de foto's.
Vroeg opgestaan, maar negen uur in bed liggen is lang genoeg voor ons. Om negen uur zaten we op de fiets, maar we zijn nog even koffie gaan drinken in het dorp, omdat we waarschijnlijk weinig tegen zouden komen. We kregen toch een paar soepkommen met koffie!! Wel lekker.
Het eerste stuk was langs de haven van het stadje, die een stukje landinwaarts lag en vanwege eb, droog lag. De eerste 15 km vrij vlak, daarna begon het geklim weer. Gelukkig kunnen we dat inmiddels goed.
Bij de twin kauri trees hebben we ons brood gegeten, Als er geen bankje oid is, pakken we de stoeltjes zodat we toch ontspannen zitten en uitrusten. Een kauri is een boom, groot, lang, kaarsrecht met een gladde stam. De bomen worden oud, als ze ouder als 100 jaar zijn kunnen de bladeren zich goed ontplooien omdat de stammen dan langer zijn dan de ander bomen. In het noorden schijnt een kauri te staan van ongeveer 1200 jaar oud, met een stamomvang van 13,8 m. Er zijn veel van deze bomen gekapt vanwege de houtopbrengst.
We spreken er een Amerikaans koppel wat in een huis van een zus logeert en een New Yorker die van fietsen houdt. Hij heeft ook de route dwars door Amerika gedaan (trans amerika ) gefietst, mooi, maar ook veel klimmen en lang. Ongeveer 8000 km, weet waar je aan begint Henk! Wij gebruiken hier geen GPS, is niet nodig want er zijn weinig secundaire wegen en goede, bruikbare kaarten.
We hebben dan al een heel stuk geklommen wat soms gemakkelijk gaat en soms echt ppffff is. Maar het uitzicht op de zee is prachtig, dat blauw-groene water.
We doen onderweg de nodige boodschappen, voor zover we mee kunnen nemen en dat is alleen voor
deze dag. De laatste tien km is tegen de wind in en een beetje klimmen en als we er bijna zijn is er het toefje slagroom op de taart. Nog een klim!
Maar het is de moeite waard om naar de Hot water beach camping te fietsen. Een mooie plek zoeken we op en naar het strand kunne we lopen. Er zijn weer heerlijke golven en een lekker strand.
Als we gaan slapen zien we weer een prachtige sterrenhemel, zo veel sterren, groot en klein en heel ver weg. Jammer dat we dat in ons dicht bevolkte en verlichte Landje niet kunnen zien.

Een dag aan hot water beach. 8 februari
Als we opstaan is het nog bewolkt, maar we worden gewekt door mooie vogelgeluiden, geen getsjilp van mussen. Als we aan onze picknick tafel ontbijten, yoghurt met muesli, bosbessen, kiwi en banaan. Lekker hoor, dat zomerfruit, de pruimen worden hier nu rijp.
Op zulke plekken waar veel toeristen komen is het 's avonds een komen en 's morgens een gaan van campers in allerlei maten. Het is dan een poosje heel rustig op deze plek. Na de koffie gaan we naar de hot water beach, bij de receptie hebben we een schop geleend tegen borg.
Daar aangekomen weet je niet wat je ziet. Over een lengte van ongeveer 50m van het strand en 30m vanaf de zee naar de rotsen. Overal poeltjes met mensen erin, jong en oud, gewapend met schoppen om die poeltjes te graven. Een prachtig gezicht.
Ook wij graven een poeltje, maar op de verkeerde plek, te heet.
Er zijn op die plek bij laag water twee bronnen waar warm water opborrelt, van 60 en 64 graden. De stoom komt eraf en je voelt als je dicht bij die opborrelende bronnen komt, dan wordt het je letterlijk TE heet onder de voeten.
Wij bemachtigen ons eigen plekje en liggen een poosje in bad, ondertussen een keer in zee om af te koelen. Ook lekker. Bij vloed is er niets meer van te zien, alles verborgen onder het water. Tijdens eb is er strandbewaking, want er is een sterke stroming van de zee.
We brengen de rest van de dag door met lezen, alle oude verhalen versturen, foto's opzoeken en ga zo maar door. We zijn nu weer bij, gelukkig.
Aan het eind van de middag nog weer even naar zee.
Omdat er hier geen echte winkel is, eten we fish en chips wat op de camping te krijgen is. Lekker hoor.

Ank en Ron en de club van Zeist: wij kunnen zowel op 24 als op 25 mei met jullie mee. Ria en Fred, hoe was jullie wintersport eigenlijk?
Collega Kristina, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
En ook Patricia, gefeliciteerd en welkom bij de club van vijftigers. We wensen je zaterdag een heel gezellig feest.

I

• 08 Februari 2013 - 12:52

Nien:

Ha lieve pap en mam,

Leuk om ook weer wat foto's te zien van jullie! Rey zal content zijn met de eerste foto ;-) en ook Timo zal ik dit weekend weer verblijden met een paar pic's van zijn opa en oma. Wat een drukte op het strand bij Hot Water Beach, tijdens het lezen van het stuk, maakte ik er een voorstelling van, maar zo had ik het niet verwacht....jullie liggen er leuk bij!
    Heb je btw een nieuwe roeping, mam? Bomen knuffelen hihi
    Kus van ons

• 08 Februari 2013 - 14:38

Mary:

Zo dat ziet er niet verkeerd uit. Wat een lekker bruin kleurtje hebben jullie inmiddels.

Nog even over de boom die je vast houd Riet.
    Doet deze boom je denken aan het lied, leven als de bomen zoals we ooit zongen? Of wil je gewoon laten zien hoe groot de boom in het echt is? ;)

Lieve groet uit een koud nat en af en toe glibberig Nieuwegein. (Best wel een beet jaloers)

• 08 Februari 2013 - 20:47

Els :

Hoi Riet, en Kees,
    Dat is gezellig zo samen in dat gat te liggen.Hahaha......... Dat was dus bijna op de blaren zitten!
    Jullie genieten , dat kun je wel zien en lezen.............Nog veel plezier,lieve groet, els