Verslag van 4 dagen - Reisverslag uit Marjaliza, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Verslag van 4 dagen - Reisverslag uit Marjaliza, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Verslag van 4 dagen

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

27 April 2017 | Spanje, Marjaliza

Maandag 24april,
Het is weer prachtig als we opstaan om 8 uur. Redelijk geslapen ondanks de snelweg en de TGV reed vanmorgen alweer op tijd, gelukkig reed de trein vannacht niet. We doen rustig aan en rijden pas tegen 11 uur van de camping weg en dan moeten we nog boodschappen doen. Maar dat moet kunnen na zo'n dag.
We klimmen Montblanc uit, de koffie drinken we in Epinelves. Er is markt op het plein, daarom maar gauw verder naar Poblet. Het is een flinke klim om er te komen, maar dan hebben we ook wat. Het ligt er prachtig tussen de wijngaarden in een vallei. Het klooster is in 1150 gesticht door een paar Franse cisterciënzer monniken. Vanaf het begin ontving het klooster koninklijke bescherming. In de kerk (12e eeuw) zijn graftombes (14e en 15 e eeuw)waarin acht Catalaanse en Aragonese koningen en koninginnen begraven zijn. De kerk heeft een prachtig altaarstuk. Het klooster was volledig zelfvoorzienend. Ook nu liggen er nog een aantal wijngaarden rondom het klooster en ook nu nog wordt er wijn gemaakt. Nadat we ruim een uur door het klooster hebben gelopen, die ook een mooie tuin heeft, gaan we terug naar de fietsen. Daar eten we het heerlijke brood uit Montblanc, ondertussen wordt Marco met een taxi waarin zijn fiets zit gebracht. Hij is nog steeds niet fit. Bij de ingang van het klooster staat een regel van St. Benedictus: "Let al guests who arrive be recieven like Christ".
Het is een mooie route die we fietsen, maar er moet flink geklommen worden en er staat een harde wind. Bij Vilanova de Prades ligt een mooie camping aan de route en ook al hebben we nog maar 35 km gefietst in bijna drie uur. Hier stoppen we.
Het uitzicht is mooi over het dal, we maken de courgette en champignons op die al sinds zaterdag in de tas zitten, samen met pasta en ham.
Bij de koffie in het restaurant versturen we de route van gisteren, nog zonder foto's.

Dinsdag 25 april
Niet zo geweldig geslapen vanwege de harde wind en toen die een beetje ging liggen deden drie hanen een wedstrijd wie het hardst kan kraaien. Rond 7 uur op en het gewone ochtendritueel, om 9 uur zijn we klaar en stappen op de fiets. Door het dorp met z'n smalle straatjes en dan vliegen we naar beneden met een rotvaart naar beneden.
Het is vreemd te bedenken dat met 5 % stijgen er nog met een tempo van hooguit 7 km gefietst kan worden, terwijl als je hetzelfde percentage daalt je soms wel 40 km haalt. We fietsen door een prachtig landschap van het nationale park de Montsant. Na 30 km is er koffie en dan gaan we weer verder richting Mora. Het fietsen gaat redelijk vandaag, alhoewel er toch wel weer een paar klimmetjes in zitten. We fietsen 62,3 km in 4.21 uur. Het aantal hoogtemeters is 631.
De zon scheen toen we opstonden, maar er valt af en toe een buitje en er is nauwelijks een restaurant te bekennen, laat staan dat er een bakker langs de route is. In Margalef ga ik kijken of er wat te halenn is, achter een kralengordijn is een tienda, een winkel van sinkel met van alles. Er zitten twee dametjes met schort gezellig te kletsen en ik mag even tussendoor geholpen worden. Gelukkig is er nu brood en er zijn bananen. We eten dit op in een schuurtje van een wijnboer op een muurtje met prachtig uitzicht op het mooie groen van de uitlopende druiven.
Na het lekkere brood moet er weer geklommen worden, maar de laatste 15 km is het alleen maar dalen. We zoeken een hostel in Mora d'Ebre maar die blijken allebei vol te zitten, maar ze bespreekt gelijkt bij een andere hostel in Mora la Nova. Prima plek, lekkere douche en bedden en de fietsen kunnen in de schuur.
Als we boodschappen doen komen we de mannen weer tegen, zij slapen ook in het hostel. Ze heten Jan en Marco, de laatste voelt zich nog steeds niet lekker.
Voor het eten moeten we even het centrum in, het wordt een pizza en Kees trakteert want hij heeft voor de 1e keer AOW gekregen. Om 22.15 liggen we in bed.

Woensdag 26 april
Lekker geslapen en om half acht staan we op. Lekker douchen en de spullen pakken. We gaan ontbijten vlakbij in een restaurant waar Jan en Marco ook al zitten te wachten op hun broodje met koffie. Ook wij nemen een lekker, warm broodje met kaas en spek met thee en koffie. Het broodje is teveel, het gaat mee voor onderweg. Om 9 uur zitten we op de fiets richting Margalef, de weg stijgt alweer lekker, we fietsen langs kersenboomgaarden. Maar de kersen zien er nog niet lekker uit, te licht van kleur. We blijven een beetje klimmen tot we bij de via verde de alta terra komen, dat is na 25 km. Het is een prachtig pad over de oude spoorbaan die in 1973 is gestopt met spoorlijn zijn. Het enige nadeel is dat er zoveel kuilen en hobbels in de weg zitten, we hebben constant het gevoel dat we de Jutfase brug opfietsen.
We gaan kamperen in Arnes op een mooie camping, achter een haagje want er staat een gemene koude wind. Als we aankomen fietst er een Ierse vrouw, ze is blij dat ze weer eens fietsers ziet. Ze is 2 jaar geleden op haar fiets vertrokken uit Dublin, daar haar huis verkocht. Ze wilde een wereldreis maken maar durfde dat toch niet aan, de afgelopen winter was ze in de buurt van Faro en nu fietst ze naar vrienden in Barcelona. Daarna naar Italië en de Balkan landen, misschien Turkije maar ook dat is nog onzeker vanwege Erdogan en al zijn plannen. De reden van de fietsreis is: wat wil ik met mijn leven. Niet langer: werken, eten, slapen, werken, eten, slapen. Vandaar deze keuze om te fietsen.
Ons tentje staat snel en daarna gaan we even naar het dorp voor de boodschappen. De tienda(winkel) is net open, met de dame achter de kassa hèb ik een leuk gesprekje in het Spaans en ik ben nu al blij dat ik een aantal Spaanse lessen heb gehad. De señora, die geen señora wil heten want daar is ze te gewoon voor, wijst ons waar de bakker is. Ook weer achter een kralen gordijn, maar de oude keurig gepermanente vrouw van 75+ helpt ons gezellig, ze prijst ons zelfs een heerlijke koek aan met confituur, die inderdaad lekker vers is.
Teruggekomen op de camping gaan we eerst douchen, de douche is heerlijk warm. Vanwege de regen en de koude wind koken we op het terras van een huisje onder het afdak. Zo zitten we in elk geval droog. De wijn uit de streek smaakt er lekker bij.
Gefietst 57,7, hoogtemeters 1084 in 4 uur en 2 minuten. Dit heeft ons 1308 kcal gekost volgens strava. We beginnen inmiddels te merken dat we wat meer moeten eten en dat lukt ook.

Donderdag 27 april,
De hele nacht valt er regelmatig een buitje en het blijft regenen en het is koud. Als we de boel hebben afgebroken ontbijten we in het restaurant, waar het lekker warm is. Dan toch maar op de fiets, nog een laatste gesprekje met de Ierse. We krijgen van haar een deel uit the Irish blessing mee, ze zegt :"May the wind be always at your back".
Er ligt sneeuw op de bergtoppen en het is 6gr. We beginnen weer met een klimmetje, maar dalen naar Valderrobres, daar aangekomen vertelt Kees dat hij last van zijn rechter knie heeft. Dus eerst maar aan de koffie, de knie is warmer en iets dikker. We besluiten om hier maar te blijven en zoeken een hostel. Het wordt een prima plek, vlakbij het oude centrum. De fietsen kunnen in een grote zaal, waar we ook de tent kunnen drogen.
De kamer is mooi, maar eerst opwarmen in bad en daarna zoeken we een restaurant voor een menu del dia. We eten een heerlijk driegangenmenu menu incl wijn, water en koffie voor €12,- p.p. Een siësta hoort daar bij, als we daarna naar buiten gaan schijnt de zon. We zoeken een hamertje in het dorp, grond is hier zo hard dat de haringen er moeizaam in gaan met een steen, wat we normaal gebruiken, ook kopen we wat steviger haringen.

• 28 April 2017 - 09:49

Kees Boer:

Wat een leuke ontmoetingen en wat een prachtige landschappen beschrijf je. En de vorm zit er ook aan te komen: eten wat je wilt en klimmen maar!
    Ik sluit me aan bij de Ierse met de volgende regel uit dezelfde blessing: "May the sun shine warm upon your face".

• 28 April 2017 - 11:19

An & A3:

Geweldig en wat een duidelijk reisverslag het is een genoegen om jullie vanuit Denemarken te volgen. Veel fietsplezier daar en goede vaart vanuit een kil Nøre Snede.

• 28 April 2017 - 11:19

An & A3: