Van Cedrilllas tot Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Van Cedrilllas tot Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Van Cedrilllas tot Cuenca

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

03 Mei 2017 | Spanje, Cuenca

Maandag 1 mei. Van Cedrillas naar Albarracin
Om half acht op en een broodje met thee en koffie in het hostel. Het spul op de fiets en om 9 uur zitten we op de fiets. Als we het dorp uit zijn moeten we gelijk weer een klim en het is ijzig koud. Naast de fietshandschoenen gaan ook de dunne handschoentjes aan. Na een poosje doe ik iets aan onder mn helm, zo koud is het. Gelukkig is de wind minder en nog beter,de zon schijnt. Na precies 1 uur zijn we op de top op 1650 meter. Dan begint het dalen met af en toe toch nog een klimmetje naar Teruel. Ook daar doen we weer een uur over. Op het plaza del Torico drinken we koffie en ondertussen komt het geluid van de trommels steeds dichterbij. Het is hier duidelijk: dag van de arbeid. De mensen lopen met vlaggen om op die manier hun mening te uiten, er is in elk geval ongenoegen over de pensioenen. Daarna bekijken we de stad, eerst naar de kathedraal. Deze heeft prachtig plafond en een groot retabel van houtsnijwerk. De bouw van de kathedraal is begonnen in de 12e eeuw.
Er zijn twee minaretachtige torens van de mudejarkunst, dit is door Moorse kunstenaars en ambachtslieden gemaakt. De stad bestaat dit jaar 800 jaar. Teruel lijdt erg aan de ontvolking.
Hierna maar weer op de fiets, we zijn snel de stad uit en willen na 25 km een hostel in Bezas, maar ook dit is gesloten vanwege de dia del trabajo. Bij de fontein pakken we water en eten het stokbrood met jamon, de yoghurt en een kopje bouillon. Want er moet weer een stuk geklommen worden en voor 18 km fietsen is wel brandstof nodig.
De route is mooi en pittig, op dit traject zijn een aantal pre-historische tekeningen gevonden en daar is ruim documentatie over, maar dat negeren we vanwege de vermoeidheid en de tijd.
De natuur is echt nog aan het wakker orden hier op een hoogte van 1200 meter.
We gaan weer eens kamperen en dat kan 2 km voor Albarracin, camping met heerlijke warme douche en in het restaurant brandt de kachel. Het biertje smaakt er lekker.
Ons tentje is blij dat die weer uit de zak kan na 4 nachten. Het temperatuur verschil is onvoorstelbaar, vanmorgen bijna vorst en nu tot 8 uur rondlopen in een shirtje.
We eten nog wat in het restaurant en liggen er lekker op tijd in.
Gefietst 76,9 km in 6.02 minuten en 1162 hoogtemeters.

Dinsdag 2 mei. Albarracin tot Frias de Albarracin.
Lekker uitgeslapen en om 8.30 eruit, een broodje en warme croissantjes gehaald bij de bar. Het is een beetje bewolkt en daardoor niet zo warm.
We ruimen een beetje op en gaan dan eerst naar Albarracin, zetten de fietsen onder aan het dorp en drinken op het grote plein eerst koffie. Daarna klimmen we naar de grote toren, deze ligt het hoogst in de stad. Het is een lekkere klim en een prachtig dorp met schitterende uitzichten. De huizen hebben allemaal dezelfde roodgepleisterde kleur, houten deuren en ramen en ijzeren grillen voor de ramen. Veel nauwe, smalle straatjes. Het stadje is gesticht tussen 1170 en 1285. prachtig.
Terug naar de camping, het tentje opgeruimd en hier geluncht. Dan op de fiets de stad uit, we fietsen een stuk van 10 km langs het riviertje Guadalaviar, licht vals plat door een kloof. Indrukwekkend om tussen die hoge bergen door te fietsen. Ook op deze weg is het weer heerlijk rustig. Het blijft wel 20 km heerlijk rustig klimmen, totdat we nog een km of vijf een stuk van 7% krijgen. Hierbij worden we ingehaald door Marcel en Agnes uit den Haag. Ook zij fietsen al een aantal jaren en zijn op weg naar Frias. Ze gaan ons voorbij nadat ze een stuk chocola van ons hebben gekregen. We ontmoeten elkaar weer in het hostel, de fietsen mogen binnen overnachten, die van ons in de eetkamer tegen het witte tafellinnen.
We douchen en drinken een biertje met zn vieren en tijdens het eten wisselen we heel wat uit. Agnes is net als Kees TOA, ze moet maandag weer gaan werken en vliegen zondag vanaf Valencia weer terug naar huis, ze fietsen door tot la Roda. Om acht uur wordt het eten opgediend en dat smaakt lekker, Het valt ons op dat er zo weinig groente bij het eten is, er is vooral vlees en soms een salade vooraf.
Om half elf gaan we naar boven.
Gefietst 26,4 km in 2.13 uur en 588 hoogtemeters.

Woensdag 3 mei
Lekker geslapen in hostel el Mirador, afgesproken dat we om acht uur ontbijten. Daarna de boel ingepakt, nog een café con leche en dan op de fiets. De eerste 54 km is er niets te krijgen, maar we hebben nog wat brood en bananen en we hebben goed ontbeten. De eerste klim van 5 km begint al snel, maar als we dan boven zijn blijven we lang op dezelfde hoogte met af en toe een klim en weer een stukje dalen. We kijken even bij de bron van de Taag, de grootste rivier van Spanje. Er staan een aantal beelden bij.
Het hoogste punt is vandaag 1617 meter, om daar te komen kost nog wel wat energie. Maar als we er zijn kunnen we weer een heerlijk stuk dalen met 10 %. De route blijft wat op en neer gaan, maar het gaat heerlijk. Het is een prachtige dag en heerlijk van temperatuur, we begonnen op 1600 meter en door het dalen zie je dat de bomen groener zijn. Elke 100 meter een graad hoger. Voor UNA is een groot stuwmeer.
In UNA kopen we brood en gaan er lekker uitgebreid van genieten, hier zien we Marcel en Agnes ook weer. Als we het dorp uit fietsen vliegen er drie gieren.
Dan het laatste stuk tot Cuenca bij de camping fietsen we een beetje samen op. Zij gaan een hostel zoeken in Cuenca.
Onderweg is de rivier de Jugar te zien, hij heeft een diepe kloof uitgesleten in de rivier. Het water is daar in de diepte prachtig turquoise van kleur.
De camping is opnieuw prachtig, er is zelfs gras en een prachtig toiletgebruik, maar daar betalen we dan ook wel iets meer voor.
Eerst een heerlijk biertje en dan de tent opzetten en daarna een heerlijke douche.

Vandaag 82,9 km gefietst in 5.17 minuten, 629 Hoogtemeters.

• 04 Mei 2017 - 20:41

Grietha:

Lieve Riet, wat toch ontzettend leuk om je verslagen te lezen. ik heb bewondering voor jullie. hopelijk wordt het weer iets warmer, want in mei vorst is natuurlijk niet de bedoeling. ben er benieuwd naar het volgende verslag. liefs Grietha

• 04 Mei 2017 - 23:23

Els:

Hoi lieve Riet en Kees, Knorren jullie al of nog aan de borrel......pfff wat hebben jullie het soms zwaar...en koud...maar mooi om het te volgen.Hoop dat de knie van Kees al weer beter voelt? Dat het gauw wat warmer wordt, zal dan goed doen. Lieve groet, Els