6 tm 9 mei - Reisverslag uit Orcera, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu 6 tm 9 mei - Reisverslag uit Orcera, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

6 tm 9 mei

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

09 Mei 2017 | Spanje, Orcera

6 mei van Villagordo del Jucar naar El Jardinière
Vandaag een: Wist je dat?
- ik vandaag jarig ben en 63 jaar ben geworden.
- Dat er veel felicitaties binnen kwamen via een appje, dat dit leuk is om te krijgen en te lezen.
- Ik niet met ballonnen heb gefietst vanwege de harde wind
- Mijn conditie nog prima is, zoals jullie hebben kunnen lezen.
- Wij vandaag de eerste 1000 km van deze reis zijn gepasseerd.
- Het weer warmer is en ik het vannacht in het hotel voor de eerste keer echt lekker warm heb gehad.
- Dat we voor het hotel €60,00 betaalden, incl. Diner en ontbijt.
- We sinds gisteren 56,6 km langs het kanaal zijn gefietst, we hierbij 7 km drie keer hebben gefietst. In totaal 3 fietsers, 1 motorrijder, 1 wandelaar met stok, 1 hond en een kudde schapen met 1 herder zijn tegengekomen.
- Ik vanwege mijn verjaardag geen taart kon scoren, maar in een winkel wel een cakerol met aardbeien jam voor 1 euro kon vinden en dat we die maar gelijk gedeeld hebben.
- De dorpjes beginnen steeds witter te worden.
- We door het weidse La Mancha fietsen met eindeloze uitzichten. Onze polders er niets bij zijn. Hier veel landbouw is en we vandaag de eerste aardappels boven de grond hebben gezien. Hier veel koren wordt verbouwd en dit al 40 cm boven de grond staat. We de geur van vers gemaaid gras heb geroken, maar ook de geur van gier uit een giertank. Bah!!
- Je aan het bovenstaande kunt zien dat ik een boerendochter ben.
- Dat in alle bars waar we koffie drinken of ontbijten, dat er altijd mannen zitten en dat die luid en duidelijk aanwezig zijn. Zij soms al een neutje (brandy) in hun koffie krijgen voor 9 uur. Dat de bar bezoeken een sociaal gebeuren is.
- Wij vandaag 80,2 km hebben gefietst in 4.53 uur en hierbij 527 hoogtemeters hebben gemaakt.
- We vandaag 2 grote stokbroden hebben verorberd, de laatste met banaan 10 km voor dit dorp, vanwege de hongerklap.
- We morgen niet verder gaan over de via verde, maar gewoon de N322 nemen, dit is beter tegen de zadelpijn en ander damesleed.
- De via verde een pad is met steenslag en hier in vroeger tijden treinen reden, deze paden nogal hobbelig zijn.
- Het hier heel stil kan zijn, stiltes die wij in Nederland niet meer kennen.
- We nu overnachten in het soberste hotel van de route, er is een bad en Wc op de gang. We 2 bedden naast elkaar hebben.
- In dit kleine dorp wel vier winkels zijn waar ze allemaal hetzelfde verkopen
- We hier wel lekker hebben gegeten
- We nu gaan slapen om morgen weer rustig te kunnen beginnen.

Zondag 7 mei Van El Jardin naar Mesones.

Gisteravond blafte er steeds een hond, die wel werd toegesproken, daardoor duurde het lang voor ik sliep. Verder wel goed heb geslapen, het wel weer een frisse nacht was. Ik heb halverwege de nacht de sprei over gedaan. We op de camping hoorden dat het in Cuenca vannacht 0,4 graden is geweest. Cuenca ligt op 900 meter.
Vandaag zaten we al om 9 uur op de fiets, in het begin is het nog fris. Maar de zon schijnt en gaandeweg kan de windstopper uit. We fietsen via de grote weg naar Alcaraz. Daar zijn we om half 12 en dan is het echt tijd voor koffie.
Alcaraz is een mooi stadje met groot plein met arcades en een kerk met prachtige toren uit 1531.
Daarna verder over de doorgaande weg. Meneer Benjaminse van het boekje adviseert ons een andere route maar dan heb je 600 meer hoogtemeters. De uitzichten schijnen prachtig te zijn, maar het is een warme dag en klimmen doen we deze tocht al genoeg. De weg is ook mooi en schiet lekker op. Tussen de middag eten we op bankjes bij een fonteintje in de schaduw ons brood op. Daar zitten we wel een uur, hierna volgt een pittige klim van 14 km met stukjes van 8%. We fietsen in de Siërra de Alcaraz.
Het fietsen gaat lekker en we besluiten om te gaan kamperen in Riopar, na een superlekkere afdaling is de eerste camping die langs de route ligt helaas dicht. In Riopar wat gedronken en 7 km verder en buiten de route is nog een camping. Een prima plek met heerlijke douches.
Als we een biertje willen drinken spreekt eenNederlands echtpaar ons aan en daar drinken we een biertje mee, lekker en gezellig.
's Avonds eten we in een restaurant vlakbij, we zijn de enige gasten maar worden met allerlei goede zorgen omringd. De wijn, de soep, de forel met sla en patatten zijn heerlijk en ze vraagt wel drie keer of we genoeg hebben. Nu waren we ook wel een beetje uitgehongerd, alles gaat op en dat voor €22,-
Naar de tent en om 10 uur lagen we erin.

8 mei van Riopar naar Siles.
Tegen acht uur eruit en uitgerust wakker. De tent is een beetje vochtig.
We ontbijtenden het restaurant van gisteren, lekker warm geroosterd brood met kaas en uitgeperste tomaat en een beetje olijfolie. Smaakt heerlijk.
Dan weer op pad, vandaag doen we een klein stukje, hooguit 30 km want er moet weer eens gewassen worden. In een hostel wassen we wel eens sokken, een shirtje en de fietsbroeken maar daar blijft het bij.
Onderweg fietsen we Andalusië binnen, het nationale park
Rond half 1 zijn we in Silas, kopen brood en dan op naar de camping. Deze ligt een km van de doorgaande weg, er zouden er twee zijn, maar eentje is gesloten en bij de andere is er geen mens te bekennen.
Ik bel het tel.nr wat in het boekje staat en blijkt er toch iemand te zijn. Dat kleine beetje Spaans is toch handig.
Eerst gaan we eten en dan de tent opzetten. Er staat nog 1 caravan en een camper.
De wasmachine doet het niet, dus ik doe lekker ouderwets de was met de hand in koud water en zonder sop. Als de boel maar weer fris is.
De warme douche is alleen in het invaliden toilet en die grenst aan het restaurant. Kees gaat tijdens het douchen lekker uitrusten op het stoeltje en dat bevalt hem prima.
In het dorp gaan we boodschappen doen, dat is 2 km maar een flinke klim naar boven. Een biertje hoort erbij aan het einde van de dag.
Terug naar de camping waar we overheerlijke tomatensoep hebben gekookt. Toen wilden we de verhalen versturen, maar helaas lukt dat niet, geen verbinding te krijgen. Het restaurant is gesloten dus geen kopje koffie te drinken. Dit gaan we nu maar zelf maken.

9 mei van Siles naar Canada Morales
De eerste nacht in Andalusië ook weer heerlijk geslapen en het was helemaal niet koud. Om 10 uur reden we weg na nog een bakkie in het restaurant. We nemen niet
de goede afslag en fietsen daardoor 6-7 km extra. Gelukkig is er brood en koffie te vinden in Benatae, hier zien we veel oudere mensen met een soort van rollator lopen. Aan de voorkant zitten wielen, maar aan de achterkant niet,daar schuiven de poten over de grond. Zie je het al voor je in de stadjes met hoogteverschil dat er 4 wielen aan zouden zitten. Allemaal oudjes in de goot.
In Orcera treffen we een Spanjaard die Nederlands spreekt, hij heeft een aantal jaren in Nederland gewoond maar nu alweer 30 jaar in Spanje, wisselend in Sevilla of Orcera want daar woont zijn vrouw.
In een bushokje eten we ons brood en dan weer verder. Er zijn twee mooie plaatsjes die allebei op een flinke heuvel liggen, Segura de la Siërra en Hornos, er moet 300 meter voor geklommen worden. Ze liggen er prachtig met die witte huizen tegen de berg geplakt.
We fietsen door tot de camping, beetje klimmen dan weer dalen.
Als we op de camping aankomen zit het Nederlandse stel met jongetje Jip op het terras aan een biertje. Ze hebben een flink stuk met de trein gedaan, ze hebben gisteren hier lekker gegeten. Wij hadden in Cortijos de Nueva wat gehaald om te eten, maar een restaurant is beter. In dat dorp was het tijdens de siësta bijzonder levendig, veel mensen op het terras en de winkel werd zelfs even voor ons open gedaan.
We zitten nu vlakbij het stuwmeer de Tranco.

• 10 Mei 2017 - 08:28

Didi:

Ola Riet en Kees.
    Wat een leuke verhalen heel herkenbaar in de dorpjes. Ze zijn zo vriendelijk de Spanjaarden.
    Riet nog van harte gefeliciteerd. Langs de Sierra Nevada is het ook prachtig.
    De pleintjes in de dorpen zijn ook zo herkenbaar. Vanaf 17.30 een ontmoetingsplek van de inwoners.
    Kijk uit naar jullie volgende verslag.
    Bon camino Didi.

• 10 Mei 2017 - 16:37

Henk:

Riet, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wij wensen jullie samen nog vele goede (fiets)jaren. Ben je die ochtend ook gewekt in de tent (of op de hotelkamer) door een uitbundig vogelconcert heel vroeg in de ochtend? Afgelopen zondagochtend waren in het radioprogramma Vroege Vogels vroege ochtend vogelconcerten te beluisteren uit heel Europa. Ook uit Spanje. Heel prettig vond ik het dat je met zo'n fietstocht zoveel plezier kan beleven aan vogels en vogelgeluiden.
    Leuk om jullie reisverslag te lezen en zo de reis mee te beleven. Mooie aanvulling dat er nu ook foto's staan bij jullie verslag.
    Hartelijke groeten, ook van Reina.

• 10 Mei 2017 - 21:59

Iet:

Lieve Riet nog van harte gefeliciteerd!!! Een beetje laat maar van harte gemeend. Bijzonder voor jou dit jaar om je verjaardag in deze prachtige omgeving te beleven.
    En wat jij zegt:::: hoe sportief en vol energie zijn jullie! Ik bewonder jullie!
    Ik wens jullie nog een hele geweldige reis verder!
    Ik kijk uit naar jullie belevenissen.
    En.......wees voorzichtig met de afdalingen.
    Liefs Iet