Van Castilblanco tot Los Santos de Maimona - Reisverslag uit Los Santos de Maimona, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Van Castilblanco tot Los Santos de Maimona - Reisverslag uit Los Santos de Maimona, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Van Castilblanco tot Los Santos de Maimona

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

22 Mei 2017 | Spanje, Los Santos de Maimona

21 mei van Castilblanco de los Arroyo naar Monasterio.
Vanmorgen vroeger opgestaan, we zaten op de fiets om half negen incl ontbijt. Het was werkelijk heerlijk fietsweer vandaag, de hele dag bewolkt weer, de wind in de rug en gelukkig veel minder warm dan gisteren.
In het hotel waar we vannacht sliepen waren nog drie andere Nederlandse stellen en allemaal hadden ze het over de warmte van gisteren.
Gisteravond hebben we met twee dames uit Leeuwarden lekker gegeten, er was toch wel een restaurant open maar pas om 21 uur voor eten. Een heerlijke koude, gebonden tomatensoep en kipfilet met frites. Erg lekker.
Door het late eten lagen we wel weer later in bed dan we hoopten, maar het was gezellig. De dames fietsen al jaren samen, ook twee keer in India op een hoogte boven de 4000 meter, het was er prachtig en het fietsen was goed te doen. Ook IJsland was schitterend geweest.
Nou voorlopig fietsen wij in Spanje en nieuwe plannen hebben we nog niet.
Na bijna 30 km drinken we koffie in Almaden de la Plata, het hele dorp lijkt nog te slapen en de enige bar die open is, is bij de kerk. Het is er een drukte van belang.
In dit dorp zijn veel ooievaars, ook op de kerktoren.
Daarna volgt er een mooie route, het is heerlijk rustig om te fietsen. We fietsen in de Siërra Morena de Siërra del Sur, hier hebben de ridders van de orde van Santiago het lang voor het zeggen gehad. Links zijn er olijfbomen en rechts eucalyptus.
Daarna fietsen we de Extremadura in, een andere provincie van Spanje.
Na ruim veertig km lunchen we in een restaurant, daarna gaan we nog door tot we bij de camping zijn op zeventig km. Een prima plek, vanwege de wind gaan we achter een lege caravan staan.
Vandaag hebben we gefietst 68,8 km in 4,34 uur en 1021 hoogtemeters. We zijn verbaasd dat we toch zoveel geklommen hebben, maar het was vandaag echt een stukje klimmen en dan weer dalen.
Toen we in Sevilla aan de zilverroute begonnen had ik 1606 km gefietst.
Vandaag zijn we 19 wandelaars tegengekomen die de pelgrimsroute lopen. Langs de weg zie je overal gele pijlen, ze kunnen niet verdwalen.

Maandag 22 mei
Tegen 7 uur staan we op, om half zeven wordt het licht. Tegen acht uur zitten we zonder ontbijt op de fiets, ontbijten doen we in Monesterio, lekker met een vers sapje en thee en koffie.
Het fietsen gaat lekker, wat op en neer, soms een lekkere lange afdaling er tussen door. We zaten op 800 meter en dalen naar 500 meter, de zon schijnt vandaag weer en pas na twee uur wordt het echt warm.
Kees merkt opeens dat het fietspompje van de fiets gehaald is.
In Calera de Leon drinken we koffie, op de kerktoren zitten wel vijf ooievaarsnesten.
We fietsen tussen de olijfgaarden, oude bomen zijn het over het algemeen. In dit gebied zien we ook weer de hammen en er is een olijffabriekje.
In het landschap is er opeens een verandering, de bomen maken opeens plaats voor een open landschap. Het koren is hier zelfs op sommige plekken al gemaaid, de strobalen liggen op het land.
In Zafra drinken we wat en gaan dan nog 5 km verder, het is een flink klimmetje in de zon er naar toe en dan dalen we de laatste kilometer met 14% naar beneden.
We overnachten in hotel Rosa, de eigenaar tovert de kamersleutel uit een plastic zak. We kunnen vanavond om acht uur eten, dat is een fijne tijd. Negen uur is hier gebruikelijk, maar dan lig je laat in bed en met een volle buik.
Vandaag gefietst 63,9 km in 4.30 uur en 820 hoogtemeters.

• 22 Mei 2017 - 20:29

Didi:

Nu zijn jullie echt op de camino. Tip voor het avondeten als het warm is. Neem tussen de middag een menu de dia. Erg goedkpop en de ergste hitte heb je dan gehad. Kun je 's morgens weer vroeg uit de veren. Geweldige reisverslagen. Moet veel aan onze Camino denken.