Naar Plasencia en Caparra - Reisverslag uit Hervás, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Naar Plasencia en Caparra - Reisverslag uit Hervás, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Naar Plasencia en Caparra

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

28 Mei 2017 | Spanje, Hervás

26 mei
Gisteren heeft Carlos, die inmiddels 77 jaar is, heerlijke zalm voor ons gemaakt. Met een Franse chardonnay uit zijn wijnvoorraad.
Als hij hier voor groepen kookt, wordt het ook wel eens een lammetje. Na het eten maken ging hij naar zijn eigen huis, alles voor het ontbijt ligt klaar.
's Avonds komen de koeien en kalfjes langs lopen, waarschijnlijk ook stieren, want alles loopt hier door elkaar.
Om zes uur opgestaan, buiten ontbeten met versgeperst sap, koffie en thee en om 7.45 uur zitten we op de fiets. Carlos is dan al gearriveerd en met zijn ontbijt bezig.
Gisteren 68,3 km in 4.03 uur gefietst met 488 hoogtemeters.
De eerste km is naar de doorgaande weg, ik stap wel twee keer af op dit stuk vanwege hoogte verschil en zand op het pad. Daarna is het nog wel 15 km af en toe gatenkaas en soms opeens weer een paar 100 meter goed asfalt.
Om 10.15 uur zitten we aan de koffie in Trujillo op het Plaza Major, we hebben dan al 35 km gefietst incl een klein klimmetje van 12% over 800 meter.
Op het Plaza Major staat het standbeeld van Francisco Pizarro, hij heeft als analfabeet in opdracht van Karel de Vijfde, Peru veroverd. Hij liet de Inca vorst en zonnegod Atahualpa gevangen nemen en gijzelen, hiermee wist hij een enorme waarde aan goud als losgeld binnen te slepen. Toen hij genoeg had binnengehaald liet Pizarro de zonnegod doden aan de wurgpaal. Met een schroef werd een metalen ring om de nek van het slachtoffer steeds strakker aangedraaid. Deze wrede wurgpaal werd
nog in het Spanje van Franco tot 1969 gebruikt voor executies.
In Trujillo staan op het plein prachtige paleizen, waar de Pazarro's na hun terugkeer uit Peru hebben gewoond.
Op de toren van de kerk Santa Maria zaten meerdere ooievaarsnesten, gisteren zagen we in en op een zendmast langs de snelweg acht nesten. We zien ze ook regelmatig vliegen, soms met takjes in de bek, wat een spanwijdte hebben deze vogels. In veel nesten zien we ook de jongen.
Na Trujillo fietsen we nog veertig km, om twee uur zijn we gestopt in Torredon El Rubio. Hier eerst lekker gedoucht en daarna op het terras gegeten. Gazpacho met heel veel knoflook en kip met frieten. Na het eten een tukje gedaan op de kamer, de airco lekker aan.
Onderweg zijn we over twee rivieren gefietst, het is triest te zien hoe weinig water er stroomt.
We drinken een biertje in het park van het dorp en daarbij schrijf ik het verhaal.
Er vliegen hier veel zwaluwen rond, er is een huis met alleen maar nesten langs de dakrand.
Vandaag gefietst 75,9 km in 4.21 uur en 760 hoogtemeters volgens strava.

Zaterdag 27 mei. Naar Plasencia.
Voor acht uur lukt het niet om te ontbijten, maar we zijn om die tijd wel klaar om dat te doen, de tassen al op de fiets.
We fietsen eerst naar Monfrague, een natuurgebied bij de Taag. Het is bijzonder om al klimmend tussen de rotsen te fietsen. Op die rotsen zie je de roofvogels zitten, zoals de vale gieren, monnikengieren en gisteren spraken we Denen dat er ook arenden zitten. Het is prachtig om die grote vogels te zien vliegen.Jammer dat we geen verrekijker bij ons hebben.
Daarna op naar Plasencia, een oude ommuurde stad aan de rio Jerte. Deze stad
heeft een bijzondere kathedraal, het oudste deel is uit de 13e eeuw.
We fietsen eerst naar de camping en eten daar wat, dan de tent klaarmaken en toen: heerlijk gezwommen. Vandaag was het zwembad voor de eerste keer open. Heerlijk.
Na even lekker zitten gaan we via het fietspad langs de rivier naar de stad, daar op het grote plein eerst een biertje gedronken en toen de kathedraal bekeken.
Wat konden ze in de 13e en 14e eeuw toch al prachtige bouwwerken maken. Er is een overgangs muur van de oude kathedraal naar de nieuwe. Daarna nog even door de stad gelopen en daarna boodschappen gedaan. Vandaag eten we spaghetti met lekker veel groente.
Op de camping staan veel Nederlanders( Asci camping), maar ook de Spanjaarden maken hun kampeerplekken klaar. Overal worden zonneschermen opgehangen om de warmte zoveel mogelijk te weten.
Het is lekker om weer te kamperen.
Het versturen lukte niet vanwege slechte verbinding.
Vandaag gefietst: 47,6 km en 3.03 uur en 668 hoogtemeters.

Zondag 28 mei. Naar Caparra en verder.
Het is bewolkt en fris als we opstaan en de hele dag zien we de zon eigenlijk niet.
We breken op en op het grote plein in Plasencia drinken we koffie, daar spreken we twee Belgische schoonbroers die elk jaar een maand weg mogen van hun vrouwen.
We halen een stempel in het restaurant, de laatste dagen zijn we dat een beetje vergeten. We zijn tenslotte de Via de la Plata aan het fietsen, maar als pelgrim?
Het stadje moeten we weer uitklimmen en fietsen dan naar Caparra.
Caparra was een Romeinse stad, de overblijfselen zijn vanaf 1929 blootgelegd. Nu zijn ze bezig met het amfitheater, in 2015 is daarmee begonnen.
De Via de la Plata was al in de Romeinse tijd een verbinding tussen Sevilla en het
Noorden en werd ruim 2000 jaar geleden aangelegd als heerbaan voor de Romeinse legioenen. In Plasencia fietsten we over een Romeinse brug. Als we via Caceres waren gefietst kwamen we onder de triomfboog door, maar dat stuk hebben wij niet gedaan.
Het is het stukje omfietsen waard.
Daarna zitten we weer op de zilverroute. We zien vandaag drie wandelaars, maar spreken meer fietsers.
Dan nog 100 km naar Salamanca, maar eerst kamperen bij Hervas, wat een mooi middeleeuws dorp moet zijn. Alleen wij kunnen de charme daarvan nog niet ontdekken.
Het blijft grijs en soms dreigend en het is veel kouder dan gisteren. Na de douche hebben we allebei een trui aan.
Vandaag 58.2km in 3.55 uur en 788 hoogtemeters.

• 29 Mei 2017 - 20:45

Kees Boer:

Natuur, Cultuur, een Reisgenoot en een Fiets. Wat kan een mens nog meer wensen?