Santiago in zicht - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Santiago in zicht - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Santiago in zicht

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

05 Juni 2017 | Spanje, Salamanca

4 juni van Allariz naar Cea.
Het was gisteren een koude dag, geen zon gezien en 's middags was het 16 graden. Daarom besloten om vandaag, zondag weer te gaan fietsen, want het zou hetzelfde weer worden. Maar dat viel mee, de hel dag wel de zon gezien.
Om 9 uur zaten we op de fiets, maar toen moesten we nog wel ontbijten. Dat ontbijt is in geen enkel stadje een probleem, bij elke bar of café is een broodje of croissant te scoren.
Allariz moeten we uitklimmen, het stadje ligt op ongeveer 400 meter hoogte en de eerst vijf km klimmen we naar 600 meter. Dan een heerlijk stuk dalen.
In Ourense dat op ongeveer 100 m ligt, drinken we koffie bij de Romeinse brug.
Daarna verder weer omhoog, we zien Ourense steeds dieper liggen en de weg blijft maar stijgen.
Tussen de middag eten we wat in een restaurant, menu del dia serveren ze niet op zondag. Dat is jammer en de dames weten niet zo goed hoe ze hun werk moeten doen. Ze kijken bijna niemand aan.
We rijden door tot Cea, op het weggetje er naar toe zien we meerdere maishuisjes, deze huisjes staan op palen en zijn vaak ingestort. Waar ze precies voor dienden is me nog niet duidelijk. Ook in Cea zien we er nog een aantal.
Dit deel van Spanje ziet er weer anders uit., de huizen zijn vaak van grijs natuursteen met grote stenen. Ook in het landschap vind je deze grote, grijze steenblokken terug, maar dan als afscheiding tussen het land en de weg. De weggetjes kronkelen door het
Landschap, het doet me een beetje aan Normandië denken.
We overnachten in Cea in een prachtig pension incl ontbijt.
Vandaag 50 km gefietst in 3.57 uur en 964 hoogtemeters.

5 juni van Cea naar Vila de Cruces.
Om acht zitten we aan het ontbijt met vers sap en verse koffie. Heerlijk! We hebben hier lekker geslapen, de zon scheen toen we wakker werden en dat blijft ie doen tot het begin van de middag.
Het eerste stuk is klimmen, eerst naar het klooster van Oseira. Hier vragen we een stempel, alhoewel we de laatste 200 kilometer naar Santiago niet allemaal hebben gefietst en ook niet elke dag 2 stempels hebben gevraagd. Maar toch!
Om 10 uur begint een rondleiding door het klooster in het Spaans, maar die duurt een uur, beetje lang. Het oudste Romaanse deel van dit cisterciënzer klooster is uit 1131. Aan de rondleiding zijn we niet begonnen, alhoewel het wel een indrukwekkend gebouw is. Dan even koffie bij het café waar we ook een eigen gemaakt chorizo worstje kopen.
We blijven klimmen tot 998 meter, vlakbij de windmolens. Het landschap is prachtig, af en toe door een piepklein dorpje, bloeiende brem en mooie vergezichten. Dan is het helemaal niet erg om te klimmen, er komen weinig auto's langs deze weg.
Dan dalen naar Rodeiro voor nog een keer koffie. We blijven dalen tot Agolada op 600 meter, op het pleintje eten we ons brood, daar zijn we dan ook wel aan toe. De zon is weg en er staat een frisse wind, de windstopper kan weer aan vandaag.
De laatste 20 km van de dag dalen we nog een stuk, maar tot Vila de Cruces moet er nog weer even flink geklommen worden en hierbij mogen de jasjes weer uit.
Van vragen wordt je wijs, een café bezoeker wijst ons de weg naar Casa Carlos, een pension. De aardige pension mevrouw geeft ons de sleutel van de garage, want morgen is het pension gesloten en dan kunnen we op eigen gelegenheid weggaan. Het restaurant en de kaart van Casa Carlos ziet er goed uit, dus daar gaan we vanavond eten.
Morgen hoeven we maar 43 kilometer tot Santiago, wel een vreemde gedachte dat de fietsreis er dan op zit. In Santiago gaan we kamperen tot vrijdag, dan 1 nacht in een hotel en zaterdag morgen vroeg vertrekt de trein naar Porto, waar we nog drie nachten zijn.
Hier is het rond 18 uur 16 graden, het miezert en er waait een koude, harde wind.
Vandaag 63 km gefietst, In ruim 4 uur en 1026 hoogtemeters. Kees heeft strava pas na 5 km aangezet, dus de tijd en stijging kloppen niet.