Fietsen van Alexandra tot Balclutha - Reisverslag uit Balclutha, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Fietsen van Alexandra tot Balclutha - Reisverslag uit Balclutha, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Fietsen van Alexandra tot Balclutha

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

17 December 2012 | Nieuw Zeeland, Balclutha

16 december. Van Alexandra naar Millers Flat. Een afstand van 57 km.

Gisteravond eerst op muggenjacht geweest. We hadden de ritsen van de binnentent steeds een beetje open, maar gisteravond was er eerst 1 mug en toen wel een tien die een doodsklap nodig hadden. Dus de ritsen bleven dicht en toen konden we lekker gaan slapen.
Vanmorgen werden we om 6.15 wakker omdat de zon op de tent scheen. Even later opgestaan en dat voor zondagochtend!! Om 8.15 waren we startklaar en dat was fijn want het werd een warme dag en we moesten behoorlijk klimmen vandaag. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel, na klimmen komen er altijd dalen. Kees heeft vandaag het record verbroken: 61 km. Onze conditie gaat met sprongen vooruit, we merken dat het klimmen gemakkelijker gaat en we niet zo snel hoeven te stoppen om uit te blazen.
Het landschap is prachtig, zo weids, soms een wei met koeien of schapen. Af en toe een boerderij, die we vaak niet kunnen zien, Alleen doordat er een brievenbus langs de weg staat weet je dat. De schapen zijn sinds een paar dagen anders, nu vooral merino schapen. Deze vachten worden gebruikt voor de icebreaker kleding, de kleur van het vacht is grijzer. We zien heel veel schapen die nog niet geschoren zijn, wel warm met deze temperatuur van 31 gr.
Alexandra is de droogste stad van het land, gemiddeld 350 mm regen per jaar.
We zien vooral in de grotere plaatsen herinneringen aan de goudmijnbouw, er werd tegelijk steenkool gewonnen om de machines aan te drijven. Er wordt in dit gebied nog steeds goud gewonnen, in 2004 was de opbrengst bijna 6 ton goud. Voor elke kg goud moet er 600-700 ton erts verwerkt worden.
We drinken weer heerlijke cappuccino met een rabarber/ chocolade muffin bij de Speargrass Inn, 1869. Prachtig plekje, je kunt er slapen en eten.
In Roxburgh doen we boodschappen en we bezoeken een galerij waar prachtige natuurfoto's zijn. Doordat we de route onderbroken hebben, zetten we hier de kmteller op 0, nu nog ruim17 km tot Millers flat. Een heel rustige weg volgt, bijna geen verkeer. Maar ook het landschap is prachtig.
Voor de SiSo-ers onder jullie, voor mij is de nr. 1 hit van 2012 echt van toepassing in dit prachtige landschap, namelijk : Look at the world, everything all around you enz. Vooral het refrein zit vaak en veel in mijn hoofd: Praise to Thee , o Lord for all creation, give us thankfull hearts for all we see. All the gifts and every blessing, all things come of Thee. Volgens Kees zing ik voor twee, hij doet nl niet mee.
De camping is prachtig gelegen aan de Clutha rivier, een alleraardigste mevrouw helpt ons. We krijgen een sleutel om binnen te komen bij het plaatselijke zwembad, voor 5 Nzd. Het zwemmen is een heerlijke manier om af te koelen.
'S Avonds koken we samen met een Duits stel en we praten in het engels met elkaar, af en toe een Duits woord er tussen door. Na het eten even een wandelingetje naar de rivier. Maar het regent een beetje, dus we gaan terug. Tot dusver genieten we enorm van dit prachtige land, echt een aanrader als je ooit de kans krijgt.
Om 10 uur douchen en bedtijd.

17 december. Van Millers flat naar Balclutha.
Om half 9 zitten we op de fiets, het is nog een beetje grijs en dat blijft het de hele dag. 2 km na de start fietsen we een gravelweg op en dat blijven we bijna 20 km doen. We worden helemaal heen en weer geschud, de omgeving is heel mooi, we zien de Clutha beneden ons stromen, maar o die weg, dat is echt niet lekker. Een paar keer wordt een deel van de inhoud van mijn voortasje eruit geschud. Zomaar de Hema lipstick op de grond. Ook is dit niet echt goed voor onze edele delen, die weer goed hersteld waren.
In Beaumont een gat van 3-4 huizen en een hotel, wat niet open is verlaten we de gravelweg. Fietsen dan verder over een prima geasfalteerde weg, die heel rustig is. We komen vandaag maar 1 camper tegen. Omdat er geen koffie is te krijgen doen we het vandaag met een bakkie Nescafe, wat ook lekker smaakt.
Als we nog 25 km moeten fietsen zijn we in Clydevale en daar eten we een lekker hamburger met frites. Al fiets zo' ding in je maag wel zwaar, maar het is wel voor herhaling vatbaar.
Die laatste kilometers zijn weer klimmen en dalen, de Catlins in. Af en toe denk je dat we langs de Lek fietsen zo'n ruime rivier bedding met een wei met koeien. Tegen 4 uur zijn we, na wat zoeken op de camping, die alweer aan de Clutha ligt. Onderweg hebben we al boodschappen gedaan.
De campingvrouw vindt dat we een goede keus hebben gemaakt om naar de Catlins te komen , volgens haar is het heel rustig. we zien de laatste dagen ook heel weinig vakantieverkeer en ook op de campings is het heel rustig. En dat terwijl het over 1 week hier kerstvakantie is.
Als het meezit gaan we morgen pinguins en dergelijke zien. Heel benieuwd hoe dat zal zijn.
Als de tent staat, miezert het en we eten in de keuken van de camping want het regent heel hard tijden het koken. Dat is echt een supervoordeel van die keukens, redelijk goed en comfortabel kunnen zitten.
Vandaag 85 km gefietst, dat is ons gemiddelde tot nu toe.

Marloes, jij mist ons bloemetje van de dag. Tot nu toe heb ik 1 boeketje gekregen, we kunnen het weer in gaan stellen. Wie weet en dan lees je het wel.

• 18 December 2012 - 00:47

Henk :

Fietsen in Drenthe kan ook, had ik eens gedacht, maar als ik dit zo lees kan je niet zo fietsen in Drenthe.
    Geniet er lekker van, zo te lezen lukt dat jullie wel aardig. En het huiswerk van het fototoestel hebben jullie goed gedaan. Ziet er goed uit.
    Ik kom nog eens terug om meer te lezen.

• 18 December 2012 - 13:35

Henk VB:

Hallo R+K,
    Leuke verslagen om te lezen. Als ik het op de kaart zie, schieten jullie al lekker op richting Zuidpool. Vandaar die pinguïns waarschijnlijk. Je kan in dit tempo in 3 maanden wel 3x Nieuw Zeeland rond schat ik. Fietsen jullie een bepaalde route? Komt de gravelweg uit het route boekje? Lag er aan de andere kant van de rivier de Clutha geen mooie asfaltweg? Meen ik op Google earth te zien.
    Goede reis verder. Henk

• 19 December 2012 - 15:51

Edith Hartsuiker:

Hoi Kees en Riet,

Wat een geweldige reisverslagen. Op zo`n druilerige dag als vandaag ben ik wel jaloers op julli. De foto`s zijn ook erg mooi. Heerlijk hoor kerst in de zon en in je korte broek. Ik blijf jullie volgen en vast fijne feestdagen en een goed nieuw jaar. Volgens mij vieren jullie de jaarwwisseling eerder als hier.Nog veel fietsplezier.

Groetjes Edith.

• 19 December 2012 - 17:17

Coby Bakker:

Hallo overthere,

Mooi om jullie verslagen te lezen,fijn dat het goed gaat.Gek dat jullie lange dagen hebben en wij hier korte.
    Lekker doorfietsen nog veel plezier .

groeten van Coby.

• 20 December 2012 - 10:16

Nienkeschuitman:

Ha lieve pap en mam,

Vanmorgen met Timo jullie foto's bekeken, vooral de schapen (aap) en uiteraard de koeien waren populair....maar ook de bbq foto (was je voor de hele camping aan t barbecuen? ;-) ) vond hij erg interessant.
    Ga zo door, we verheugen ons alweer op t volgende verslag.

Liefs nien en knuffel van timo

• 20 December 2012 - 10:16

Nienkeschuitman:

Ha lieve pap en mam,

Ga zo door, we verheugen ons alweer op t volgende verslag.

Liefs nien en knuffel van timo

• 20 December 2012 - 13:39

Didi:

Hoi Riet en Kees,

Wat hebben jullie weer veel beleefd de afgelopen dagen. Ik kan me voorstellen dat je af en toe niet weet wat je ziet en dan aan" Look at the world" moet denken. Heb ik ook altijd met het wandelen. Vanavond nog even de Generale met Siso en dan knallen met Kerst, maar helaas zonder jullie.
    Kees je ziet er wel gestroomlijnd uit hoor op je fiets, echt stoer. Ik wens jullie alvast goede kerstdagen in de zon en tot horens.

• 21 December 2012 - 16:12

Herman En Marja:

Beste Riet en Kees,
    Wij genieten van de mooie verhalen en foto,s.
    Wensen jullie goede feest dagen toe en een voorspoedig 2013.