Baclutha tot Surat Bay - Reisverslag uit Balclutha, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Baclutha tot Surat Bay - Reisverslag uit Balclutha, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Baclutha tot Surat Bay

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

22 December 2012 | Nieuw Zeeland, Balclutha

Dinsdag 18 december: van Balclutha tot Surat Bay. 44,5 km in 2.45 uur
Tegen half 8 staan we op, het is vannacht een keer opgehouden met regenen en onze nieuwe tent houdt zich prima. Het is bewolkt en dat blijft het vandaagWe klungelen een beetje, willen nog even Face timen en Whats appen met de kids, alleen lukt het krijgen van de internet verbinding niet goed. Uiteindelijk spreken we een poosje met Hans Wouter, alles is goed thuis.
We zitten om half 11 op de fiets en moeten eerst brood halen bij the New World, een soort AH. Daar spreekt een mannetje van 84 jaar ons aan, hij is geboren in Axel, Zeeuws Vlaanderen en op 28 jarige leeftijd hier komen wonen. Het leven was hier goed.
Voor we Balclutha achter ons laten, drinken we koffie . Het fietsen gaat prima, af en toe wat klimmen. Na 20 km zijn we bij Kaka point een mooie inham aan zee en de eerste zee die we zien in Nieuw Zeeland, zon schijnt een beetje. We maken er mooie foto's.
Daarna gaan we richting Owaka, bijna 20 km verderop. Dan komt een jong Belgisch stel ons tegemoet, even een babbeltje over het fietsen zelf, hoelang ze al onderweg zijn. Over onze fietsen met de Rohloff naaf en de bijzonderheden daarvan. Wij zijn er heel blij mee en het fietsen gaat heel goed. Ze zijn nu een jaar onderweg, vertrokken uit India en dan door alle landen steeds oostelijker, behalve Myanmar. Daarna naar Indonesië en Australië door gereden en nu door Nieuw Zeeland. Vandaag is waarschijnlijk hun laatste fietsdag, dan met de bus naar Christchurch vanuit Balclutha en met Kerst willen ze weer thuis zijn. Heel jammer dat het voorbij is voor hen, want ook dit land ervaren ze als prachtig, maar in januari is er weer werk wat gedaan moet worden. Ze geven ons de titel van een fietsboekje wat zijzelf als heel handig hebben ervaren naar de Pedallers Paradise. Het is geschreven door 2 fietsende broers die ze onderweg tegen gekomen zijn.
In Owaka gaan we richting Surat bay, want hier moeten we zeeleeuwen kunnen zien.
Bij the Landing bij de Owaka rivier eten we ons brood tegen het monument dat is opgericht voor de eerste bewoners die hier aankwamen zo'n 160 jaar geleden. Dan nog 3 km naar de camping, de weg gaat over gravel. Af en toe glij ik weg omdat we moeten klimmen.
De camping ligt prachtig aan de baai. De wind is gaan liggen en we genieten van deze plek, zo rustig en nog geen mens te zien.
Voor we gaan wandelen drinken we thee en dan op pad. Na 3 kwartier lopen zien we een zeehond met jong en iets verder nog een zeehond, zomaar op het strand liggen slapen. De wind is meer gaan waaien en we gaan terug. Geen zeeleeuw gezien dus
Bij de tent een poosje lezen, heel af en toe schijnt de zon, wat heerlijk is.
Er is een prachtige groene vogel die af en toe dichtbij komt. Sowieso zijn de vogel geluiden hier heel anders dan bij ons. Vooral op deze rustige plek horen we mooie geluiden.
Toen we bij de camping waren, kwamen we erachter dat we geen boodschappen bij ons hadden en hier is zelfs geen restaurant. Geen reden om terug te gaan naar Owaka, we hebben kaas, brood en boeljon. Hier redden we ons mee, brood in de rooster en plakje kaas erop, ook wel lekker. Later zien we dat we groente uit de tuin mogen halen en er is zowaar een kropje sla klaar.
Kees wandelt na het eten nog naar het strand, maar het is hoog water. Hij moet door de duinen.
We gaan vroeg slapen,is beter voor mijn verkouden koppie.

• 23 December 2012 - 21:55

Nick En Joke:

Hoi Riet en Kees,

Wat leuk om op de hoogte te blijven van jullie reis.Wij hebben bewondering voor jullie hoor!!
    Alleen is het weer wat minder dan gedacht? hopelijk wordt het snel beter.
    Jullie zullen dit jaar zeker een andere Kerst hebben dan wij, al is ie bij ons groen, nat en winderig.
    Heel veel plezier verder en tot de volgende mail.
    Fijne ( kerst)tijd

Groetjes, nick en Joke