28 en 29 december - Reisverslag uit Lakeland, Verenigde Staten van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu 28 en 29 december - Reisverslag uit Lakeland, Verenigde Staten van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

28 en 29 december

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

29 December 2012 | Verenigde Staten, Lakeland

Vrijdag 28 december. Manapouri tot Moshburn. 87 km in 4.40 uur

Weer gewoon om 7 uur wakker, de vogels zongen en het is weer mooi weer. Gisteravond nog op muggenjacht geweest, maar het waren er veel minder dan de avond ervoor. Ook het gezoem was minder.
Om half tien op de fiets op weg naar Te Anau, 20 km verderop, deze plaats ligt aan het meer Te Anau, heel anders en veel toeristischer dan Lake Manapouri.Het is de het vertrekpunt voor de tochten op de Milfordsound, wat wij niet gaan doen, maar we gaan er koffie drinken, dat smaakt ook hier weer lekker met de carrotcake of de chocolademuffin.
Dan op naar Moshburn. Nog ruim 60 km, eerst een stuk vals plat, maar dat gaat altijd ook weer naar beneden en dat gaan we inderdaad. Heerlijk, met een gangetje van 25-30 km. De route is prachtig, we fietsen door een brede vallei met rechts eerst nog witte toppen en links weiland met heuvels. Het landschap verandert gaandeweg, op dit stuk zou de reclame voor de Milka chocola met de paarse koe opgenomen kunnen zijn, wat ook werkelijk gedaan is in Nieuw Zeeland, maar hieri niet
Wel blijft de vallei heel breed en mooi.
Het is druk op de route, we hebben zelfs een file van 10 auto's achter elkaar gezien. Veel campers of auto's met boten erachter.
Soms wordt er dicht langs je gereden, andere auto's rijden voorzichtig. De bevolking is niet gewend aan fietsers op de weg en er wordt gezegd dat ze niet goed kunnen rijden. Op je 15e mag je al gaan rijden onder begeleiding van ouderen met ervaring. Daarna kun je allerlei toevoegingen krijgen, zoals rijden met meerdere passagiers in de auto. Er zijn in totaal 4 diploma's te halen voor je met 18 jaar bevoegd bent, wel wordt de theorie afgenomen als examen. In de steden komen langzamerhand rijscholen,
De camping is groot en netjes, er staat een Nederlands gezin met 4 kinderen die 7 maanden aan het reizen zijn. Een hele onderneming vinden ze zelf ook, maar ook een hele ervaring voor hen zelf en voor hun kinderen. De kinderen kregen van de leerplicht ambtenaar geen vrij van school. Na Nieuw Zeeland gaan ze met het hele spul naar Vietnam, dan China en daarna Japan. In mei hopen ze weer thuis te zijn.
We krijgen een pannenkoek van de kinderen, eentje met een heerlijk krokant korstje, met jam.
We koken in de keuken en hebben daarbij gezelschap van 2 musici van het Nationaal orkest uit Wellington, een violist en een cellist. Ze hebben al eens in het Concertgebouw in Amsterdam gespeeld. We hebben een gesprek over de Nieuw Zeelandse economie, dat veel mensen last hebben van de crisis. De huizen zijn duur, veel,mensen hebben een eigen huis. Maar er staat ook hier veel te koop.
De salarissen zijn lager als bij ons en de dagelijkse dingen ov het algemeen duurder. Zo betalen we voor een fles Nieuw Zeelandse wijn 15- 20 dollar, in Nederland staat het waarschijnlijk voor veel minder in het schap. Maar we drinken toch elke dag een fles. Ook kiwi,s zijn hier veel duurder, terwijl er heel veel van die dingen groeien. Bovendien zijn ze hier veel kleiner.
Om 22 uur is het weer bedtijd, we zien de volle maan nog voor het slapen gaan.

Zaterdag 29 december. Moshburn naar Kingston
Beetje bewolkte dag, maar heerlijk fietsweer. We fietsen vandaag op de Queenstown Highway, wat veel auto 's betekent. Nog meer als gisteren. Gelukkig is er naast de witte streep nog een strook van 50-60 cm waar je goed kunt fietsen. Alleen de weg is grof gravel en we hebben behoorlijk tegenwind met vals plat. Gelukkig fietsen. we maar 65 km en zijn we lekker op tijd op de camping. Om vier uur staat de tent en gaan we een biertje drinken bij het restaurant annex winkel. Veel is er niet te krijgen, maar het restaurant verkoopt sla en verse vis en een eitje voor bij het ontbijt.
Vanavond nog even naar het meer en naar de stoomtrein rijden, voor we morgen naar Queenstown fietsen. Daar moet elk jaar een grote nieuwjaarsparty zijn en we hebben gehoord dat alle accommodatie al volgeboekt is. We gaan het morgen zien.
Alle Bakkers vandaag gefeliciteerd met de derde verjaardag van Mats.

• 29 December 2012 - 17:04

Jaap En Trijn Dun:

Wat een beleving voor jullie.Dit had je 25 jaar geleden niet verwacht PrachtiG we wensen jullie een gezegend 2013 Groetjes van Jaap en Trijn Dun

• 30 December 2012 - 10:02

Coby Bakker:

wat leuk felicitaties voor mats uit N.Z.
    We zijn er geweest na een dag klussen bij lotte en pieter in utrecht.
    Die zijn vandaag aan het verhuizen.
    Jullie alvast een mooie jaarwissling.
    Wij zijn thuis ik moet werken heb 2 vroege diensten.
    Alles gaat goed hier en met jullie ook gelukkig.

een hartelijke groet en kus uit zuidlaren.