8 januari, toch nog de heli hike. - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu 8 januari, toch nog de heli hike. - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

8 januari, toch nog de heli hike.

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

08 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Dinsdag 8 januari, Fox Glacier naar Franz Josef Glacier

Als we om 8 uur wakker worden doordat de zon op de tent schijnt en daarna de tent opendoen, zien we dat het flink geregend heeft. We hebben er desondanks heerlijk van geslapen. Het gewone ritueel en om 10 uur rijden we naar het dorp om even koffie te drinken en water. We hebben dan wel al tien keer een helikopter langs horen komen. In veel restaurants staan glazen en fris water klaar, als het er niet staat dan krijg je het. Ook vragen ze niet wat je wilt drinken, bij de balie doe je je bestelling, dan betalen, je krijgt een bord mee met een nummer en dan wordt alles bij je gebracht. Ook als je uit eten gaat werkt het zo, er wordt niet van je verwacht dat je iets anders drinkt dan water.
We moeten het dorp uit klimmen, eerst 4100 m, dan een poosje vlak en dan nog eens 2900 m. Over de eerste 10 km doen we ruim een uur, de rest krijgen we kado. wel is het jack uit bij het klimmen en bij het dalen, weer aan. maar de zon schijnt ende temperatuur is ok. Heerlijk.
We zijn om half 1 op de camping, zetten de tent op, eten wat en worden we door de campingmevrouw naar het vertrekpunt voor de heli hike gebracht. door het beter weer doen we dit toch maar, zo'n kans krijgen we waarschijnlijk niet meer. We moeten er om 14.15 uur zijn en op de fiets werd het een beetje krap. Dan is het daar inschrijven of we fit genoeg zijn en geen akelige blessures hebben. Dan een regenjas en regenbroek aan, dikke sokken en stevige hoge schoenen. Allemaal een tasje mee waar de goede maat spikes in zit. Naar het heli platform lopen, ff wachten en dan gaan we. Super, ik zit voorin naast de piloot en kan dus alles goed zien. We vliegen een stuk over de gletsjer
na ongeveer 15 minuten landen we. Wat een ervaring om dat hele blauwe ijs te zien. De spikes moeten aan en dan aan de wandel.
De gids vertelt van alles over het ijs, dat de gletsjer dagelijks 1-1,5 meter opschuift naar beneden. Over de blauwe kleur van het ijs,dat het ijsmeer boven op 2500 m. ligt, dat de stenen graniet zijn en er zich daar binnen in 1quarts vormt. We lopen over een veilige route met de gids voorop, langs allerlei mooie plekjes. Als we geen gids zouden hebben zou je zo in een ijshol kunnen stappen, omdat het ijs voortdurend in beweging is. Er is een doorkruipgang, een hol om even in te liggen, allerlei beekjes en blauwe gaten.
De Fox en de Franz Josef en de Tasman gletsjer zijn de enige gletsjers in de wereld die vlakbij zee uit komen, de Tasman ligt zelfs aan de zeekant. De lengte van de Fox is 12 km en de Franz Josef 11 km, maar de Tasman gletsjer is langer dan 20 km.
Het is een prachtige ervaring.
Na twee uur wandelen komt de helikopter ons weer halen, alle kleren leveren we weer in en we krijgen een tasje met een DVD erin. Hebben we thuis lekker iets te kijken.
Een biertje in het dorp, even boodschappen doen en in een kwartier zijn we bij de tent.
Als afsluiting van deze dag bespreken we op de camping nog even de spa, het blijkt een jacouzie te zijn. Even heerlijk ontspannend.
Nou, dit was me het dagje wel. Bijzonder dat het weer zo meeviel, want in Fox werd er gezegd dat dinsdag een prutdag zou zijn. Maar nu gaat die regen prut morgen waarschijnlijk beginnen. Dus morgen meer over het weer.

• 08 Januari 2013 - 21:30

Marloes:

WOW! Wat mooi! En super dat jullie het alsnog hebben kunnen doen!
    En als toegift een lekkere jacuzzi, welverdiend na al de vele km die jullie hebben afgelegd!

Kus

• 09 Januari 2013 - 08:17

Nien:

Ha lieve paps en mams, jullie hebben niets teveel gezegd gisteren, inderdaad een bijzondere ervaring en wat zien jullie er gezond uit op de foto's......wel taartjes blijven eten hoor pap, je mag er wel 2 per dag van mij! Leuk dat we even met z'n allen konden facetimen en dat de verbinding goed was ;-).
    Tot snel, kus Nien

• 09 Januari 2013 - 08:38

Bé En Lucy:

Hallo even op jullie geweldige ervaring reageren wat moet dat prachtig geweest zijn, fijn dat het door kon gaan ondanks dat het eerst er niet op leek. Wat een mooie ervaring, dat zijn wel de toefjes slagroom op die prachtige taart die jullie nu genieten.
    groet Bé en Lucy

• 11 Januari 2013 - 11:06

Marja Koopmans:

Dag lieverds,

Wat een belevenissen. Moet super geweest zijn om met de heli te vliegen, vonden wij ook een een schitterende ervaring toen we boven de Gran Canion vlogen en wandelden. Maar dit is met al die kleuren waarschijnlijk een sprookje. En dan die regen. Dacht dat het daar beter weer zou zijn. Lees net van bosbranden bij Christchurch. Kun je toch beter niet hebben. Heerlijk om van jullie verhalen te genieten. Wens jullie nog heel veel moois toe.
    knuffel,marja