Wellington, 26januari - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Wellington, 26januari - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Wellington, 26januari

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

26 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Wellington, 26 januari

Het eerste nachtje slapen in de jeugdherberg ging prima, na het ontbijt zijn we de stad ingegaan voor wat boodschappen. Onze vorklepels, we hadden er vier, daarvan waren er twee gesneuveld. Eentje bij het doorsnijden van een lamskotelet, hier we hebben de voorraad weer aan kunnen vullen tot vier.
Tijdens onze sight-seeing van Wellington, eerst op het station gekeken waar we morgen moeten zijn voor de bus en de old St. Paul bekeken. Het is de enige houten kerk van het land en is in 1866 in gebruik genomen. Er was gekozen voor hout vanwege de aardbevingen, Wellington ligt boven een geologische breukzone.
De Maori hebben zich hier gevestigd in de 12e eeuw, ze noemden de stad: de grote haven van Tara. Tara was de zoon van een hoofdman. Er is een mythe dat Maui met het Zuidereiland als kano en Stewart Island als ankersteen een grote vis vangt dat het Noordereiland zou worden. Bij Stewart Island en bij Bluff, onderaan het Zuidereiland liggen inderdaad ankerstenen om dit te symboliseren.
'S Middags zijn we naar het Te Papa museum geweest, we kunnen het museum zien vanuit onze kamer. Het is het Nationale museum van het land. De naam betekent"vat met schatten", hier zijn presentaties en verhalen van het land en de mensen die er wonen. In de folder staat dat het een erkenning en een eerbetoon is voor de Maori als oorspronkelijke bewoners van het land. Er is een gedeelte over de Nieuw-Zeelandse dieren en planten. Er hangen allerlei skeletten van dolfijnen en haaien, vogels zweven in de lucht. Er ligt een reuzeninktvis (geprepareerd). Er is een deel over de aardbevingen die het land hebben getroffen en welke gevolgen dat dat heeft. Ook de vulkanen met beelden van de erupties. Maori cultuur is te zien en hoe het land is veranderd sinds de komst van de Europeanen die de bomen kapten en daarvoor in de plaats zorgden dat de schapen en koeien konden grazen. Het is een prachtig museum, een aanrader als je ooit naar dit land gaat.
Na dit bezoek zijn we bij de New World, aan de overkant van de jeugdherberg een fles wijn en lekkere hapjes gaan halen om bij de haven op te eten. Heerlijk op een bankje, echt genieten van het uitzicht, de zon, de mensen, de vakantie, het glaasje en de hapjes en elkaar.
Langs het waterfront zijn allerlei barretjes, je kunt er zwemmen en duiken vanaf een hoge duikplank, wel 10 meter boven het water zo dat joude zeewater in.
Er is veel vertier en gezelligheid, we worden zelfs uitgenodigd voor een dansje op de muziek van: Come on baby, light my fire. Heerlijk deze bruisende stad.

• 26 Januari 2013 - 12:30

Marloes:

Lieve paps en mams,

Ik wist al dat jullie aan het genieten waren maar dit bevestigd het maar weer! Fijn!
    Net even met Timo de foto's bekeken, toen die jullie zag ging hij zwaaien! De schat.

Kus

• 27 Januari 2013 - 11:36

Kees Boer:

Zondagochtend (27 januari); jullie zijn al zo lang weg dat ik inmiddels kan zeggen dat die traditioneel begint met het lezen van een week verslagen van R en K in NZ. Fantastisch wat jullie allemaal beleven en dat je ook nog tijd over hebt om aan ons Hollanders te denken. Dank voor jullie felicitatie.
    De dooi is ingevallen. Vanochtend is het nat, glad en grijs. Advies voor mensen in NZ: geniet nog maar eens extra van dat mooie weer bij jullie en alles wat je meemaakt.

Lieve groet,
    Kees

• 27 Januari 2013 - 13:02

Herman En Marja:

Lieve mensen fijn om te lezen dat juillie zo genieten,wij genieten van grote afstand mee.
    Hebben jullie nog geen heimwee naar holland? drie maanden lang geen hollandse spruiten.
    Van kees weet je al hoe het weer hier is .jullie blijven op de hoogte.
    Geniet van jullie verdere reis.
    Lieve groet, herman en marja.

• 27 Januari 2013 - 13:36

Ank:

Dag Riet en Kees,

Zoals jullie ondertussen weten regent het hier warm water en de sneeuw verdwijnt sneller dan wij konden schuiven! Jullie hebben dus (nog) geen elfstedentocht gemist.

Van 3-10 mei gaan Georgette, Ron en ik voor een week naar Roemenie. Eerst naar de camping in Dej. Van de campinghouder heeft Sjors al een hartverwarmende mail gekregen. Daarna rijden we met de huurauto een dag of wat als toeristen door het land, mogelijk tot in Moldavie waar prachtige kloosters staan.

Maar dan zijn jullie al een tijdje terug, nog niet aan denken. Dus voorlopig veeeeel plezier toegewenst op de bijzondere fietsvakantie.

Jullie regelmatige berichten blijven een genoegen, groeten
    Ank

• 27 Januari 2013 - 19:32

Nick En Joke:

Hallo Riet en Kees,

Nu maar eens even wat terug laten horen.
    Wij genieten elke keer van jullie uitgebreide verslag.
    Het lijkt er soms op, dat wij de reis met jullie meemaken!!
    Jullie zijn al ruim over de helft, of willen jullie daar niet aan denken?
    Zoals jullie al via andere mails vernamen, het heeft hier heet water geregend.De sneeuw is weg.
    Wij gaan komende week een weekje naar Limburg, maar het zal wel boeken lezen worden!!
    Ook gezellig....
    Nou nog veel plezier en tot de volgende mails.

Liefs van ons.

• 27 Januari 2013 - 19:34

Robin Luijten:

Hoi Riet,

Wat zien de foto's er leuk uit zeg! Zie dat jullie echt aan het genieten zijn, heerlijk!
    Voor mijn gevoel ben je al zo lang weg, haha. We missen je hoor hier op het werk!
    Heel veel plezier nog daar en tot snel weer.

Groetjes van je collega Robin, François en de hondjes ;)