Tasman baai 18 en 19 januari, - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Tasman baai 18 en 19 januari, - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Tasman baai 18 en 19 januari,

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

19 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Nelson

Vrijdag 18 janauari. Dag in en op de Tasman baai

Net voor we vertrokken scheet er nog even een vogel op mijn haar, bah!
Om acht uur werden we bij de camping opgehaald, het was nog fris maar het beloofde een mooie dag te worden aan de lucht te zien. We werden naar Marahau gebracht waar we een kajakrokje en een zwemvest. Dat het geen kajakrok heet, weet ik ook maar het is bedoeld dat je zelf en dat het in de kajak niet nat wordt. We moesten eerst een stuk over het strand lopen, want het was eb. De kajaks lagen klaar, we kregen instructie en toen peddelen maar. Het voelt heerlijk vrij, zo te peddelen op zee. De lucht was blauw, de zee groen/ blauw en de witte stranden waren overal te zien. We voeren om een eilandje heen, gingen op een strandje koffie drinken, wat vers gezet werd. Zelfs de melk werd warm gemaakt en opgeklopt voor een cappuccino. Lekker hoor! Daarna nog een uurtje peddelen, waarbij we zeeleeuwen zagen , weer alleen maar vrouwtjes. De mannetjes zijn imposanter en die hebben we nog niet gezien.
Om half 1 uit de boot, daar op het witte strand geluncht en met een groepje een paar uur gewandeld. Een deel van het Abel Tasman kustpad gelopen, telkens uitzicht op de blauw/groene zee en witte stranden. Dan zie je die stranden door de bomen en varens heen. Heel mooi en vooral met dit mooie weer. De ah's en oh's waren niet van de lucht.
Om half vier werden alle wandelaars opgehaald met een watertaxi en daarna werd iedereen weer met een bus naar zijn bestemming gebracht. Het is allemaal perfect georganiseerd van begin tot eind.
Het was weer een mooie dag
Vandaag tijdens het wandelen voor de eerst hier huizen met zonnepanelen gezien. Daarvoor alleen af en toe een kleintje bij een weiland. Ook nog maar 1 keer een klein windmolenpark gezien.
Het Abel Tasman park, opgericht in 1942. het was toen 300 jaar geleden dat Abel Tasman Nieuw Zeeland ontdekte. Het is het enige nationale park waar huizen gebouwd mogen worden. De voorwaarde is dat ze geheel zelfvoorzienend zijn. dus zelf voor de aanvoer van water en elektriciteit moeten zorgen. Vandaar de zonnepanelen.
Het milieu is geen hoofdzaak hier, er zijn weinig treinen en de lange afstand bussen rijden hooguit twee keer per dag. In wegen is veel geld gestoken, alles wordt over de weg vervoerd. Lange vrachtwagens met enorme dikke boomstammen en een paar keer per dag zien we trucks met dubbele melk- en benzine containers. enorme gevaartes op de tweebaans wegen. De trein wordt alleen voor personenvervoer gebruikt. De rivieren zijn niet bevaarbaar zoals bij ons, bovendien blijven er veel boomstronken en andere rommel in het water achter.
Gistermiddag met het boodschappen doen waren we de helmen vergeten, nadat we bij de New World waren geweest, merkte ik het opeens. Rare gewaarwording. Deze New World had nassimix en speculaas en muisjes. Allerlei Nederlandse producten
Zoals het er nu uitziet is het weer ons de komende dagen goed gezind, we zien in de vooruitzichten wat wolkjes met zon. Heerlijk!

Zaterdag 19 janauri. Motueka naar Nelson. Ruim 55 km in 3,20 uur.

We zijn hier nu al zes weken, de tijd gaat snel en over zes weken zijn we al weer thuis. Maar voorlopig is het nog genieten, vooral nu de zon schijnt. In dit gebied is het klimaat subtropisch, er zijn palmen en citroen- en mandarijnen bomen. Ook de oleander bloeit en hier zijn de meeste zon uren van het land.
Het is bijzonder te bedenken dat er bij jullie sneeuw ligt en wij zitten hier nog in onze korte broek. Volgens Reijer zou de elf-stedentocht deze winter komen, maar door de sneeuw wordt dat vast uitgesteld. Bovendien gaat hij maandag voor een beachsoccer toernooi naar Brazilië en kan er dan ook niks van zien. Lekker puh!
Vanmorgen weer op de fiets nadat we lekker hadden geslapen en geen spierpijn hadden van het kajakken.
We fietsten langs de Tasman baai, bijna steeds zagen we het strand. Het was eb en dan is er een groot wad, de Waddenzee is er niets bij.
Onderweg nog een glas kunst galerie bekeken, mooie kunstvoorwerpen en sieraden van glas.
Rond drie uur waren we op de camping, 4km voor Nelson centrum. We staan op een plek met uitzicht op de baai, weer mooi. De camping is groot, wij staan op plek 829, maar daar merk je niets van.
Na de thee/koffie langs de kust naar Nelson gefietst. Er staan prachtige huizen langs die weg, allemaal met uitzicht op de baai. We zijn naar het centrum van Nieuw Zeeland gefietst, een pittige klim, maar het uitzicht over de stad en het achterland is prachtig.
Na het eten nog een lekkere strand wandeling gemaakt, het is niet koud en de wind is gaan liggen.

Else, misschien lees je het morgen of over een week maar, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Ik ben benieuwd naar je plannen en wat je nu doet. Ik wil daar in maart graag meer over horen, want ik ben wel benieuwd. Veel plezier met al je ontwikkelingen.

• 19 Januari 2013 - 10:07

René, Sandra En Franca:

Hoi Riet en Kees,
    Wat fantastisch om steeds zo te kunnen meelezen met jullie belevenissen. Wat een geweldige reis maken jullie weer zeg! Genieten hoor. Heel veel (fiets)plezier nog verder!
    Groeten van ons.

• 19 Januari 2013 - 13:14

Mary:

Ha Riet en Kees

Heerlijk om te Lezen dat jullie nu goed weer hebben, volgens mij hebben jullie al behoorlijk wat water over jullie heen gehad.
    Blijf genieten van de cappuccino, blijft lekker hè. Ik neem nog een bakkie maar dan met uitzicht op de sneeuw. Smaakt extra lekker.
    Nog 6 weken op genieten van het prachtige Nieuw Zeeland, en wij van jullie verhalen.
    Lieve groet Mary