20 januari - Reisverslag uit Havelock, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu 20 januari - Reisverslag uit Havelock, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

20 januari

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

20 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Havelock

20 Januari, Nelson naar Havelock. 77 km in 4.20 uur

Gisteren hebben we het verhaal verstuurd zonder de foto's, hoe dat kan is een raadsel. Maar de foto's komen vandaag mee.
Het was een prachtige plek waar we stonden en met zo'n mooi uitzicht, echt geweldig. Vanmorgen rond 10 uur op de fiets, het was en bleef een wolkeloze hemel, echt geen wolk gezien.
Weer langs de baai gefietst en daar zagen we een standbeeld van die Abel, hij was een Grunneger, geboren in Lutjegast.
Nelson is gesticht in 1842, toen kwamen de eerste schepen met Engelsen aan boord. Moet je je voorstellen dat je naar een ander land gaat, niet weet wat je daar aan treft en werkelijk alles moet opbouwen. Geen huis, geen bed, geen stoel, niets. Er hangt een plaquette bij de baai met de schepen en de mensen die vervoerd werden, daarbij stond de leeftijd en het beroep van de kostwinner.
Langs het fietspad is een vliegerfestijn, echte joekels gaan de lucht in wat een mooi gezicht is tegen de blauwe hemel.
De eerste 10 km fietsen we over een fietspad, zon voor en wind in de rug. We gaan zeker 25 km per uur. Daarna moet er geklommen worden, bijna 7 km van 53 m hoogte naar 370m. Dat dalen we ook weer in 10 km en dan gaan we weer klimmen. Deze gaat gemakkelijker en is minder steil. Het is warm vandaag, waarschijnlijk wel 30 graden. Gelukkig hebben we water genoeg en kauwgom, dan krijg je tijdens het klimmen niet zo snel dorst. Ik verlies de kauwgomjes regelmatig tijdens een klim, doe dan waarschijnlijk mijn mond te ver open.
We komen bij de Pelores brug, er kan daar heerlijk gezwommen gekanood en opgefrist worden. Dat hebben we dan ook gedaan en in het cafe wat gedronken.
Dan nog 20 km en om half vijf zijn we bij de haven van Havelock op de camping. De zon staat vol op het hele veld, aan de rand staan bomen waar een beetje schaduw van komt. De douche doet wonderen evenals het pilsje.
Vanavond hebben we heerlijk gegeten in een restaurant met uitzicht op de bootjes. De zon scheen op het water.
Ik heb daar de specialiteit van het dorp gegeten, nl : green lip mussels. De mosselen groeien hier in de baai en hebben een schelp die een keer zo groot is dan onze mosselschelp, de kleur van de schelp is mooi groen.. De mossel zelf is groter en de smaak is ongeveer gelijk. Kees had iets van het rund, wat ook lekker was.

• 20 Januari 2013 - 12:06

Jenny Zoontjes:

Hallo Kees en Riet,
    Wat een belevenis iedere dag om jullie verhalen en foto's te bekijken. Wat een prachtig land. En heerlijke temperatuur in vergelijking met hier. Het is nu -6 gr, maar het voelt als -10. En er wordt weer sneeuw verwacht voor vanmiddag. Dus weer een witte wereld al ligt er nog steeds de sneeuw van vorige week. Net naar de de Bron geweest. Mooie dienst over de bruiloft te Kana. Straks naar Vianen naar de Evensong met A.V.E. als koor onderleiding van Hennie Korevaar. Dus dat wordt genieten. Voor jullie hopelijk droge en zonnige dagen. Geniet van de temperatuur en veel fietsplezier. Wij hier in het koude Nieuwegein blijven genieten van jullie verhalen. Veel liefs,
    Jenny Z

• 20 Januari 2013 - 14:20

Bert & Corry:

Hallo Kees en Riet,

We hebben net jullie verslagen gelezen van de afgelopen week
    juliie genieten van de zon,en wij van de sneeuw,het scheelt maar 30 gr.

Nog heel veel mooie fietsdagen en doe voorzichtig.

Lieve groeten,

Bert & Corry.