21januari de wijngaarden. - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu 21januari de wijngaarden. - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

21januari de wijngaarden.

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

21 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Blenheim

Maandag 21 Januari. Havelock naar Blenheim

Om half zeven wakker en op gestaan. Gisteravond zijn we allebei flink geprikt door de muggen, de voeten, benen en allerlei andere plekken zitten onder de rode bulten.
Onze kledingkeuze is 's morgens beperkt, we hebben allebei een tas. Meestal is het een beetje graaien in een hoop kleren wat aan het voeteneind ligt. Soms moet er iets uit de tas worden gezocht, echt gemakkelijk die kledingkeuze.
Dus op tijd weg vanmorgen, het werd weer een mooie dag, vandaag wel veel meer wolken gezien. We begonnen met een klimmetje en kregen daarbij mooi uitzicht op het haventje van Havelock. Na 18 km hadden we uitzicht op de Queen Charlotte sound, prachtige uitzichten bij elke bocht met dit mooie weer. Soms fietsten we langs de sound en soms bekeken we het mooie groene, heldere water met bootjes vanaf de hoogte. Echt weer genieten.
We fotograferen al een poosje andere, in het oog springende brievenbussen. Vandaag zagen we er opeens zoveel mooie beschilderde dat we niet elke 50 meter zijn gestopt. Bij de Queen Charlotte sound zijn ze in elk geval heel creatief met de figuurzaag en de schilderskwast.
Om half 1 waren we in Picton, daar hebben we eerst de trein van Kaikoura naar Picton besproken en daarna de boot geregeld naar Wellington. Vrijdag gaat dit gebeuren. De tijden sluiten mooi op elkaar aan en aan het eind van de middag zijn we dan op het Noordereiland. We fietsen nu tot Kaikoura langs de oostkust, dicht langs de Grote Oceaan en kunnen daarbij zeeleeuwen zien op de rotsen. In Kaikoura kunnen we walvissen, dolfijnen en albatrossen zien. Natuurlijk afwachten of dat ook gaat lukken.
Na Picton zijn we doorgefietst naar Blenheim, hierbij hadden we flinke zijwind.
Het allereerste wat we zagen in dit stadje was een camping en we staan nu bij een snel stromendz riviertje, de eenden met kuikens doen af en toe een poging om tegen de stroom in te zwemmen. Dit lukt ze nog ook.
Gisteren schreef ik over de green lipped mussels, deze worden gekweekt. De zwarte mosselen kun je op veel plaatsen op de rotsen bij het water vinden. Bij het eten dronken we een sauvignon blanc uit de streek, de Malborough sounds. Lekker!
Blenheim is een bezoek waard vanwege de wijnproductie, vooral sauvignon blanc: 60% en verder chardonnay en riesling. We hebben al weer een groot aantal wijngaarden gezien.
Onderweg hebben we kersen gekocht, ik kreeg 1 en 2 dollar munten terug. Op beide staat de beeltenis van Queen Elizabeth, terwijl dit land al lang een zelfstandig bestuur heeft. Het land blijft in de Commonwealth. Ik vroeg het aan de meisjes bij de kersenkraam, maar zij vonden dit ook moeilijk te verklaren.
Elke avond zien we de maan groter groeien naar volle maan, we vragen ons af of de maan bij jullie nu aan het afnemen is. De maan hier wordt aan de linker kant steeds groter.

• 21 Januari 2013 - 10:15

Ank:

Dag Riet en Kees,

Wat hebben jullie toch een heerlijke natuurvakantie! Het zal na de vakantie wel wennen zijn om binnen te leven. Ik lees jullie verslagen met plezier en geniet van de foto's.

Wij hebben in Spanje een prima week gehad; niet zo warm als we hoopten, maar wel hebben we alles gezien wat we wilden en meer!
    De volgende vakanties staan ook al gepland, zo'n virus is besmettelijk.

Geniet van het andere eiland, groeten ook van Ron, onderweg naar Duitsland voor het werk,
    Ank

• 21 Januari 2013 - 19:39

Henk:

Dag R+K,

Net als bij jullie in NZ hebben wij hier wassende maan. Bij ons is de rechtermaansikkel verlicht (vanavond niet want het sneeuwt). Op 27 januari is zowel bij jullie als bij ons volle maan. Wij zien de voorkant, jullie de achterkant. Wel een mooie afwisselende fietstocht met veel natuur, dieren en brievenbussen.
    Groeten van Henk

• 21 Januari 2013 - 21:43

Thea:

Wat een prachtige foto's en mooie reisverslagen. Echt gaaf!
    Bij ons gaat het goed, het loopt lekker hier. Dank ook voor jullie leuke mailtje.
    Veel plezier in zo'n mooie omgeving!
    Groetjes Thea

• 22 Januari 2013 - 18:45

Sjors:

Dag, lieve R&K,

Eindelijk ben ik bij met lezen van jullie verhalen over al het moois wat jullie zien en beleven. Nou, ja, al die regen was wat minder, maar Riet je hebt je er goed door heen gefietst. Nu net hier de maan ook weer eens gezien na tijden.Geniet van het heerlijke weer, hier wordt het heel koud vannacht. Ben benieuwd wat jullie gaan beleven op het Noorder eiland.Ja,Ja, die Grunnegers toch,toen ook al ondernemend.
    Lieve groetjes, Sjors