24 januari - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu 24 januari - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

24 januari

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

23 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

24 Januari. Dolfijnen en een echte walvis. Waipapa naar Kaikoura

Rustig aangedaan want we hoeven maar een klein stukje, bovendien is de wind 's morgens minder als in de middag.
We fietsen een groot deel pal langs de kust en na een paar km zijn de eerste zeeleeuwen te zien, hele kolonies liggen uit te rusten op de rotsen. Nu zien we ook de mannen met de snorren.
Ook zijn er grijze aalscholvers te zien, de eerste keer dat we die zagen was van een afstand bij de Punakaiki rotsen. Toen dachten we dat het een pinguïn was, de bewegingen met het toilet maken zijn dezelfde.
Om 12 uur zijn we in Kaikoura, even boodschappen doen en dan naar de camping. Die ligt tussen de rails en de weg. Gelukkig is de weg 's nachts rustig en af en toe gaat er een goederentrein langs.
Bij de camping vragen we naar de Whale watch, een boottocht waarbij de garantie gegeven wordt dat je een walvis ziet. We kunnen om half vier mee met de bus die ons naar de haven brengt, dan in de boot die snel gaat, maximaal 30 knopen = 55,56 km per uur. De Maori die dit bedrijf runnen en het walvissen observeren beheren, hebben het alleenrecht om dit te doen. En ja.. Daar ligt zo'n groot beest in de zee een beetje adem te halen. In tien minuten tijd pompen ze hun longen vol met zuurstof en duiken dan voor 45 minuten - 1 uur onder water om voedsel te zoeken. De tandwalvis man kan 20 meter lang worden en weegt 55 ton en heeft een heel groot hoofd waar de olie in bewaard wordt. Het hart heeft de grootte van een VW kever. Het is weer prachtig om te zien, op een gegeven moment zie je aan de beweging dat ie onder gaat en dan zwiept zijn grote staart naar boven. Ondertussen vliegt er nog even een albatros langs.
Op naar de Dusky dolfijnen, die zijn met veel meer. Een hele club, de jonge dolfijnen zwemmen vlakbij hun moeder, af en toe springt er eentje in de lucht. Ze zijn steeds maar even boven water, dat maakt het fotograferen lastig. Maar ook dat lukt.
Met al deze beesten die we vandaag zagen, werd dit een prachtige dag, mooi weer, weinig wind. Echt genieten en wat zijn we toch een bofkonten dat we dit allemaal mogen, maar ook kunnen zien.
Henk, bedankt voor je reactie over de maan. Even niet aan gedacht om te google-en.
Sjors, Ank en Ron, wanneer gaan jullie dat weekend naar Roemenië? Sjors schreef erover in een mail
Kees Boer, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, wij zijn waarschijnlijk de eerste die je feliciteren. Een fijne dag!! Met Mary en de kinders en koor?

• 24 Januari 2013 - 08:48

Iet:

Lieve Riet en Kees,
    Ja wat een geweldige belevenis moet dit alles zijn. Geweldig dat jullie zo genieten, wij zijn ook bevoorrecht dat jullie ons mee laten genieten! Wat hebben jullie een kilometers gemaakt he? Ik wens jullie nog veel mooie belevenissen!