Curio Bay en meer - Reisverslag uit Curiol, Costa Rica van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Curio Bay en meer - Reisverslag uit Curiol, Costa Rica van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Curio Bay en meer

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

23 December 2012 | Costa Rica, Curiol

Donderdag 20 december Curio bay

De zon schijnt op de tent als we wakker worden, heerlijk. Rustig ontbijten, bakkie doen en dan opeens is er roering, er zwemmen Hector dolfijnen in de baai. Af en toe steekt een koppie boven het water uit. Deze dolfijnen zijn de kleinste dolfijnen die er zijn. We zien er vijf, er zijn een aantal mensen in zee en Kees gaat het ook proberen, fototoestel mee. Mij te koud en ik zie ze ook vanaf de kant.
Daarna gaan we naar de andere baai, waar ongeveer 20 yellow eyed pinguïns leven, waarvan sommige met jongen. We zien er zowaar een paar lopen, het zijn kleine beestjes, ongeveer 50-60 cm groot met geel rondom de ogen. Prachtige beestjes, we zien er eentje vlak langs ons komen.
Curio Bay heeft op geologisch gebied nog wat anders te bieden, nl. een soort van Jurassic Park, 170 miljoen jaar oud. Als het eb is kun je de meterslange bomen zien, die nu versteend zijn. Ook de boomknoesten zijn nog waar te nemen. Het heet het Curio Bay Petrified Forest. Ik weet de betekenis niet van petrified..
De hele dag zijn we een beetje in de weer om al het moois te bewonderen,ondertussen gaat de was in de machine. In een andere baai zijn er golven die hoog opspatten, ook bij eb en ondertussen genieten we van het heerlijke weer. We eten redelijk op tijd om bij het invallen van de avond weer naar de pinguïns te kijken. Weer zien we een aantal langs komen waggelen, als ze uit zee komen maken ze eerst hun toilet en dat kan best lang duren. Nu zit er iemand bij van de natuurbescherming oid, we mogen nu niet de baai inlopenen er zijn veel meer mensen met grote telelenzen.
Het is bijna donker als we weer bij de tent zijn, dus tandenpoetsen en naar bed.

Vrijdag 21 december. Curio Bay naar Invercargill. 76 km in 5,20 uur.
We worden wakker omdat de regen zachtjes op ons tentdoek tikt om 6 uur. Het blijft regenen en we gaan eruit en inpakken. Heerlijk om nu bij de overkapping te staan, waar gelijk alles droog neergezet kan worden en waar we gemakkelijk kunnen ontbijten met een warm eitje erbij.
Om half 10 op de fiets, een Frans stel waarschuwt ons voor de gravel op de komende route. Gelukkig regent het en daardoor zijn de dikke keien wat ingeklonken en is het beter te fietsen. Het is 13 km gravel, op en neer in de regen. Onderwijl in een hokje een bakkie en dan weer verder.
Er is weinig leuks verder over deze dag te vertellen, we hadden naar Slope point kunnen fietsen, weer klimmen en terug dalen. Niet gedaan, maar Slope point ligt 4503 km van de Zuidpool. In de buurt van Invercargill zijn grote veehouderijen, de koeien lopen in een lang pad om gemolken te worden. Af en toe komen we landbouwgrond tegen, zoals een perceel suikerbieten.
Rond 14 uur is het droog en de laatste uren fietsen we weer in de zon, heerlijk maar met tegenwind.
We zijn vandaag lekker droog gebleven dankzij de nieuwe Gore jackjes en onze waterdichte SOKKEN!! Geen koude, maar droge voeten in natte schoenen, een super uitvinding.
Om half zes zijn we op de camping. Morgen nog ruim 30 km fietsen en dan gaan we met de boot naar Stewart Island, waarschijnlijk tot 24 december. Mogelijk weer geen bereik en internet verkeer mogelijk, we gaan het meemaken.

• 23 December 2012 - 09:03

Ank:

Dag Riet en Kees,

Een natte zondagochtend, net uit bed, zomaar uitgeslapen tot half 9, de koffie pruttelt en dan...jullie gezellige reisverslag! Wat leuk al die ontmoetingen met mensen en dieren. Ik geniet ook erg van de foto's.
    (petrified betekent versteend, denk aan Petrus=rots)
    Jullie zitten voornamelijk in de natuur? Zijn er steden met interessante dingen, gebouwen, musea? Wij waren gisteren in Haarlem bij de Rafael-tentoonstelling. We dachten in anderhalf uur klaar te zijn, maar hebben er 4 uur rondgekeken.

Voor mij is het nu kerstvakantie, leve de schooluren, vrijdagavond het jubileumjaar van het vrouwenkoor uti BoZ afgesloten met een prachtig geslaagd concert. Nu 2de kerstdag nog zingen in Roosendaal en dan gaan wij de zon zoeken in Zuid-Spanje.

Van harte bijzondere, mooie kerstdagen gewenst!

Groet, Ank

• 23 December 2012 - 09:07

Mary:

Ha lieve Riet en Kees
    Heerlijk om op deze manier jullie reis mee te kunnen maken. Kunnen we er eens over nadenken of we dit ook ooit eens zelf willen doen. ;)
    Want wat jullie nu meemaken is wel heel bijzonder.
    Jullie een warme kerstgroet gewenst. Wij doen het hier met lekker guur nat weer, maar met heerlijke koffie en wat lekkers erbij. (En goed gezelschap natuurlijk)
    Geniet van alles om je heen, en lekker kerstliedjes zingen op de fiets?
    Lieve groet
    Mary

• 23 December 2012 - 11:20

Rita Portman:

Hoi Kees en Riet, we zijn diep onder de indruk van jullie prachtige reis. Hier is het inmiddels vakantie en we gaan ons best doen om het ZEN gevoel dat jullie overbrengen een beetje over ons heen te laten komen. Vast hele fijne kerstdagen gewenst! Liefs Gertjan en Rita

• 23 December 2012 - 19:52

Lucy Moorlag:

Hoi Kees en Riet
    Wat een prachtige reis maken jullie, heel mooi om jullie op deze manier te volgen. Aan de foto's te zien een prachtige natuur. We wensen jullie fijne kerstdagen in de zon, Hier alles oké.
    hartelijke groet Bé en Lucy

Tags: Riet