Oudejaarsdag - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Oudejaarsdag - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Oudejaarsdag

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

02 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Oudejaarsdag in Queenstown

Vanmorgen na het ontbijt koffie gedronken in de stad en daar een beeld van een kiwi gefotografeerd. Het slapen ging eigenlijk nog redelijk, rond half drie was het stil op de camping. er wordt behoorlijk gesurveilleerd door mannen met gele hesjes aan. iedereen die ook maar iets verdachts doet wordt aangesproken. ook in de stad was dit gisteravond te zien.
Daarna met de gondel naar boven om het uitzicht te bekijken, de stad en het meer en hoe we gisteren naar hier zijn gefietst. De gondel overbrugt een afstand van 450 meter.
We wandelen er rond en daarna nog een wandeling van een uur, we moeten tenslotte onze conditie een beetje op peil houden. Na de wandeling naar het kiwi vogel park. We zien nu werkelijk een kiwi, een tui en een kea. De tui hadden we op Stewart island horen fluiten en ik heb deze vogel onderweg 1 keer gezien. De kiwi is een nachtvogel, zijn vogelhok is donker en er mag niet geflitst worden in het hok. Ze kunnen niet vliegen want ze hebben geen vleugels en ze zoeken hun voedsel op de grond. Ze hebben een mooie lange snavel die een beetje op de scheermes schelp lijkt qua breedte en 15 cm lang is. Ze komen alleen in Nieuw Zeeland voor en het is een beschermde vogel. En .... Kiwi's leggen het grootste ei van alle vogelsoorten in relatie tot hun lijf. Het einweegt ongeveer 500 gram, in verhouding met hun lichaam is dat een supergroot ei.
Er is nog een show, daar laten ze de tuatara zien, dit is een reptiel die alleen in dit land leeft en komt uit de tijd van de dinosaurussen. Ze noemen dat hier een levende fossiel.
Het is een mooi park met al die vogels en dat we nu een kiwi hebben gezien, maakt het extra mooi.
Na het bezoek aan het park weten we de namen van een paar bomen en struiken die we hier regelmatig zien. Onder de cabbage tree hebben we gegeten toen we nog op Stewart island waren en de flax, die mooie bloemen heeft en dienwe wel al 10 dagen langs de weg zien staan, de tui vindt de bloemen fijn. De Maori maakten allerlei spullen van de flax zoals manden en visnetten. De bladeren werden gebruikt als brandzalf en het stopte het bloeden.
'S Avonds om half 11 gaan we naar het centrum, het is maar een paar minuten lopen en het regent sinds 8 uur. Als je al die meisjes ziet in hun dunne,blote jurkjes. Bbrrrr. Sommige lopen op schoenen, waar ze niet op kunnen lopen, dus dan maar blote voeten. Alleen al om daar naar te kijken maakt het leuk. Er zijn niet super veel mensen bij het meer, waarschijnlijk door de regen. De sfeer is prima, je ziet niemand met drank, er is een goede band die bekende nummers zingt die ook wij mee kunnen zingen. Echt gezellig, iets voor 12 uur gaat de verlichting en de muziek uit en aftellen. Om 12 uur begint het vuurwerk wat vanaf drie platforms op het meer wordt afgestoken.
Het is prachtig vuurwerk, echt genieten is dit en niet zielig voor Kees dat hij dat afsteken nu niet in zijn eentje hoeft te doen.
We nemen af en toe een slokje van onze wijn zo uit de fles om op het nieuwe jaar te proosten.
Wij wensen jullie allemaal een heel gezond, gelukkig en voorspoedig 2013 toe vanuit een regenachtig Queenstown.