22 januari - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu 22 januari - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

22 januari

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

23 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

De 43e kampeerdag. Blenheim naar Waipapa bay. 100 km.

Na een rommelige nacht vanwege de auto's over de brug, de goederentrein die er een paar keer over denderde en de jeukende muggenbulten hebben wij niet zo heel lekker geslapen. Om half zeven waren we wakker en vanwege de fietsafstand die er vandaag gedaan moest worden, er maar uit. De schapen aan de overkant waren al bezig met hun ontbijt.
Wij zaten vroeg op de fiets en het ging echt als een tierelier, wind mee, zon en een vlakke weg. Heerlijk ging het en dat ging bijna 60 km zo. Om 12 uur hadden we er al 60 km opzitten. We waren toen gedaald naar de kustweg en reden langs de Grote Oceaan. Inmiddels hadden we wind van zee, niet hard maar wel veel harder werken. Bovendien was de weg heuvelachtig. De laatste 40 gingen beduidend minder snel.
Vanuit Blenheim komen de grootste wijngaarden die we tot nu toe gezien hebben, aan de ene kant zagen we vandaag een paar keer de zee en aan de andere kant de witte toppen van de bergen boven de 2000m. En dat met de zon erop. Onvoorstelbaar dat er in Nederland sneeuw ligt en het koud vriezend weer is. Is er al geschaatst en de eerste marathon op natuurijs is die al geweest?
Vrijdag gaan dit zelfde stuk doen met de trein, regelmatig fietsen we naast de rails.
Aan de kust zagen we de zoutmeren, rose gekleurd ligt het zout te wachten om gewonnen te worden. Het zoute zeewater wordt nu kunstmatig toegevoegd om zeezout van te maken.
Gisteravond hebben we de goede wensen van veel van jullie nog eens gelezen, die we kregen voor ons vertrek.
Robert schreef over de tui en pekako. De laatste is een zwarte vogel met een blauwe borst en witte veren bij zijn staart, hij heeft grote voeten met lange tenen, zodat ze niet in de drassige grond wegzakken. Om er eentje op de foto te zetten willen ze liever niet, net als de schapen liepen deze moerasvogels weg. De tui hebben we gehoord.
Er is een vogel, welke weet ik niet, maar die zingt mooi: zoiets als in de toonladder C- E - A, vooral het hoogteverschil is opvallend.
Op de camping waar we nu staan, weer met uitzicht op zee, is geen keuken maar wel warm water voor de douche. Daarom mocht vandaag het brandertje weer eens zijn kunsten vertonen en dat kon ie prima.
We eten wat er in de tas zat, wel konden we kreeft en grote gamba's kopen, maar Kees trok bij het idee alleen al zijn neus op. Er staan boten op de camping en er wordt gevist, niet alleen de crayfish, de NZ kreeft maar ook de paua's. Per dag mogen ze pp tien paua's opduiken.Op de camping liggen een aantal schelpen, die zijn groot en zwaar. Vanwege onze beperkte bágageruimte heb ik geen schelp meegenomen, wel een stukje wat er lag, vanwege de mooie kleuren.
'S Avonds zijn we naar de zee gelopen, het was eb en de zon was om zes uur al achter de bergen verdwenen. De rotsen zijn hier minder hoog, maar ze lijken op de pancake rotsen maar dan verticaal.
Als de zon weg is, is het gelijk fris en moeten er een paar laagjes bij aan. Vanwege de sandflies de lange broek en sokken aan.
Tussen 9 uur en half 10 is het donker,schemeren is er bijna niet bij. De overgang gaat snel. Het was een warme dag, 30 graden? en weinig wolken gezien.