Heuvel op heuvel af op 6 februari - Reisverslag uit Whangamata, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Heuvel op heuvel af op 6 februari - Reisverslag uit Whangamata, Nieuw Zeeland van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Heuvel op heuvel af op 6 februari

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

08 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Whangamata

Woensdag 6 februari, Waitangi day een nationale feestdag.
Heerlijk geslapen in het bed, ik was moe van alle klimmen. Kees had er geen last van.
Rustig aangedaan en om half tien op de fiets.
Waitangi dag duidt op het verdrag van Waitangi. Op 6 februari 1840 zetten 43 stamhoofden hun handtekening onder een verdrag om de Britse soevereiniteit te behouden. Een Engelse gouverneur gaf zendelingen en beambten de opdracht om hiervoor zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen.. Dit lukte redelijk.
Het verdrag werd in het engels en in het Maori opgesteld, de Maori versie bedroeg een tiende van de Engelse tekst. De Maori droegen met het verdrag, absolute en zonder beperkingen de volledige soevereiniteit over aan de Engelse koningin. Zij hielden het eigendoms- en gebruiksrecht over het land, de bossen. Nadien is er nog jaren geharrewar en zelfs oorlog tegen de Britten gevoerd, over het verdrag en het bezit van land. Pas in 1960 werd 6 februari uitgeroepen tot nationale feestdag.
Het was een mooie dag, niet te warm, maar wel een mooie blauwe lucht en heerlijk fietsweer. Doordat we aan Waihi beach stonden, hadden we de drukke S2 achter ons gelaten. Heerlijk en om op de Pacific coastal highway te komen, hebben we eerst 20 km langs secundaire wegen gefietst. Mooi en rustig, alhoewel het klimmen was er niet minder om, de highway was ook niet druk.
In Waihi is veel goud gevonden in de afgelopen tijd, er is een krater gegraven van 250 m diep om het goud te winnen. In november 2008 werd de 2 miljoenste baar goud gegoten, dat was goed voor 60 ton goud in 20 jaar. Om goud uit erts te halen wordt cyanide gebruikt, wat protesten oplevert bij de milieu activisten.
We hebben 45 km gefietst in bijna drie uur, maar doordat er in de Coromandel zoveel heuvels zijn en we wel langs de kust willen fietsen, schieten we niet snel op. We waren om drie uur op de camping en na de boodschappen zijn we lekker naar zee gegaan.. Hier aan de oostkust heb je witte stranden, lekkere golven, blauwe, heldere zee, weinig schelpen en mooie baaien.
Het zeewater is heerlijk van temperatuur, daarna een poosje opdrogen en lezen en genieten.
Het is om 9 uur donker en daardoor gaan we noodgedwongen,vroeger naar bed. Om kwart voor tien lagen we er in en heerlijk geslapen.