Van Cuenca naar Villagordo del Jucar - Reisverslag uit Villagordo del Júcar, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu Van Cuenca naar Villagordo del Jucar - Reisverslag uit Villagordo del Júcar, Spanje van riet en kees in nieuw zeeland Schuitman - WaarBenJij.nu

Van Cuenca naar Villagordo del Jucar

Door: Riet

Blijf op de hoogte en volg riet en kees in nieuw zeeland

05 Mei 2017 | Spanje, Villagordo del Júcar

4 mei: Cuenca naar Olmedilla.
Rustig aan beginnen we, dan ontbijten en inpakken en nog een poosje face timen met onze dochter. Gisteravond uitgebreid met Hans-Wouter gesproken, het gaat goed met de verbouwing van hun huis en ze genieten van ons huis.
Dan gaan we via het fietspad naar Cuenca, het is een mooi rustig pad en de rivier stroomt onder ons. In Cuenca drinken we koffie, halen brood en bekijken een beetje de plaats, we moeten de weg vragen om naar de route te gaan. Het is inmiddels 26 graden.
Dan de stad uit langs een drukke weg, het landschap is anders hier, er is meer landbouw er wordt koren verbouwd. Onderweg heb ik soms het gevoel of we door de uitgestrekte bossen op de Veluwe rijden.
We eten ons brood op een bankje langs de weg, er komt daar ook een mevrouw die op de dokter zit te wachten die om 14 uur met zijn spreekuur begint. Het vorige spreekuur is duidelijk uitgelopen want om 14.10 zit ze er nog.
We fietsen verder en opeens zitten we niet meer in een landbouwgebied maar in een nauwe kloof. Bijzonder.
In een dorp drinken we wat, doordat het een beetje benauwd is gaat het fietsen niet meer zo lekker. De weg waarover we fietsen is slecht, net een lappendeken van stukjes aan elkaar geplakt asfalt, het is wel 15-20 km zo fietsen, niet fijn.
In de verte voor het afdalen zien we het stuwmeer en heel veel windmolens. Aan de ándere kant zorgen een enorm aantal zonnepanelen voor de energie.
In Olmedilla de Alarcon komen we langs de camping waar we worden ontvangen met een biertje.
De camping is niet super, Kees heeft een warme douche, maar bij mij moet mijn haar wassen maar een dag wachten. De tent staat snel en dan fietsen we nog even naar de tienda in het dorp. We gaan spaghetti eten met lekker veel groente. Kees doet de vaat en om 10 uur liggen we erin.
Gefietst 75,1 km in 5.04 uur en 710 hoogtemeters.

Vrijdag 5 mei Olmedilla naar Villargordo del Jucar
Heerlijk geslapen ondanks de krolse kater(s) en de wind op de camping. We hebben 5 katten gezien.
Rond zes worden we wakker van de regendruppels daarom blijven we nog even heerlijk liggen. Om half acht er uit en er zit al blauw in de lucht.
Om half tien zitten we op de fiets, de tent is bijna droog, op naar Alarcon.
Weer zo'n prachtig dorp met kasteel, muren en poorten en de rivier de Jucar. Koffie en dan in de San Juan Batista Iglesia de prachtige schilderingen bekijken, de hele ruimte is beschilderd. Prachtig en ook draagt het geluid wel 4-5 seconden. Deze kerk is de oudste kerk van het dorp.
Nog even door het dorp fietsen, waar de kleinste parador van Spanje staat, brood halen en door de drie poorten naar beneden. Dan weer op en neer richting Tebar, hier eten we ons brood met uitzicht op het koren en een kerkje. De lucht is grijs,te af en toe een zonnestraal.
De windmolens staan hier prachtig opgesteld, we zagen ze gisteren ook al. Dan fietsen we opeens la Mancha in, jammer van de lange kaars rechte weg heb ik geen foto gemaakt.
De weg doorsnijdt de druiven- en olijfboomgaarden.
Bij het volgende dorp gaan we richting het kanaal, eigenlijk mag hier niet gefietst worden, maar de weg is goed en het is een prima weg. Alleen de route is lang langs dit kanaal.
We zijn van plan om in Fuensanta te overnachten maar het enige hotel is vol vanwege het dorpsfeest daarom gaan we na olijven, broodje jamon en frisdrank 7 km terug, anders is het ruim 20 km vooruit.
Maar het hotel in nog dicht als we hier aankomen en dat blijft zo tot 20 uur vanwege de siësta. Iemand van het geriatrisch zorgcentrum belt nog naar de eigenaar, maar het blijft 20 uur.
We hangen dan maar een uurtje in de stad, doen boodschappen en drinken een biertje. Om 19 uur proberen we het maar eens en warempel het hotel is open. De fietsen mogen in de garage slapen en wij in een 2 persoons bed. De douche is heerlijk warm en mijn haar wordt weer schoon en fris.
We eten in het restaurant, smaakt lekker na alle inspanningen, dan nog het verhaal afmaken en dat is nu: half 11.
Vandaag gefietst 80,9 km in 5.03 minuten en 466 hoogtemeters.

• 06 Mei 2017 - 08:32

Mary:

Hieperdepiep hoera

• 06 Mei 2017 - 08:56

Kees Boer:

Ik ben wel nieuwsgierig waarom nu juist de geriatrie voor jullie naar het hotel heeft gebeld. Oké, het was op Riet haar oudejaarsdag, maar je bent nog lang niet oud! Zelfs niet met het extra jaar dat vandaag op jouw teller staat.
    Van harte gefeliciteerd! Doe een bloemetje op de fiets en maak er, te beginnen op deze dag, een mooi jaar van.

• 06 Mei 2017 - 11:03

Petra:

Riet, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ook Kees natuurlijk.
    Is je fiets versierd vandaag? Veel succes verder en veilige km's!

Groeten van Pia, Erik en Petra

• 06 Mei 2017 - 16:49

Truus:

Lieve Riet,
    Vandaag is een bijzondere dag: je bent jarig! Van harte gefeliciteerd en nog vele goede jaren met veel fiets tochten toegewenst. Wij drinken er hier een glaasje op. Nog veel plezier bij jullie fietstocht!
    Groetjes, natuurlijk ook aan Kees,
    Truus en Han

• 06 Mei 2017 - 19:29

Corry En Bert.:

Hoi Kees en Riet,

Riet van harte gefeliciteerd met je verjaardag,Kees jij natuurlijk ook.

Jullie krijgen het niet cadeau,maar jullie zijn echte diehards petje af voor jullie.

Wij wensen jullie nog heel veel fietsplezier,en wat meer zonnige kilometers.

Lieve groeten,

Corry & Bert.

• 06 Mei 2017 - 20:30

Ria En Fred Oosterbaan:

hallo Riet en ook Kees. Riet gefeliciteerd dit is toch even wat anders dan thuis je verjaardag vieren wij hopen dat jullie een rust dag hebben en vanavond na het diner nog even doorzakken met een lekker glas wijn hiep hiep hoerad

Groeten Ria en Fred

• 07 Mei 2017 - 11:46

Rita Portman:

Riet en Kees wat een onderneming weer zeg, geweldig!!!

Riet van harte gefeliciteerd met je verjaardag, mooie dag samen en maar weer een heel mooi jaar gewenst! Liefs Gertjan en Rita

• 07 Mei 2017 - 23:23

Riet V.A.:

Hallo Riet en Kees,
    Heel leuk om jullie zo te volgen.
    Een beetje te laat, maar Riet alsnog van
    harte gefeliciteerd. Een heel mooi nieuw
    Levensjaar gewenst en heel veel plezier
    op jullie verder trip. Gr. Riet

• 08 Mei 2017 - 04:24

Ron En Ank:

Dag Riet en Kees,

Riet, van harte gefeliciteerd, en Kees natuurlijk ook!

Wij zijn gisteren thuis gekomen van onze verre vakantie. Ook wij hebben gefietst, tenminste zo af en toe (3 dagen in verschillende steden). Onze dagen waren niet zo lang, de hellingen niet zo hoog en de temperaturen niet zo laag, maar we hebben ervan genoten.

Ik ben vol bewondering als ik jullie prestaties lees. Leuk dat je zoveel plezier van je Spaanse lessen hebt Riet, het is ook mijn ervaring dat je zulke bijzondere contacten krijgt als je de taal probeert te spreken, al zijn het soms maar een paar woorden!

Nog veel plezier bij de volgende etappes, voor ons zijn het 2 weken Duitsland, Ron werkt in de buurt van München en Berlijn. Ik hoef me niet te vervelen, de fotoboeken wachten.

Hopelijk voor jullie wat warmere temperaturen en geen blessures, liefs van Ron en

Ank

• 08 Mei 2017 - 11:05

Chris:

Dag Riet,
    groet van Chris de fysio, wat leuk zo n mooie fietstocht , respect ! Ga zo door
    hoop dat jullie weinig klachten hebben
    Tot snel weer.